«Στα χρόνια μου ήμασταν στην κάθε τάξη 65 άτομα. Οταν σε σήκωνε ο δάσκαλος στο μάθημα, μετά χαλάρωνες για δύο μήνες πριν ξανακούσεις το όνομά σου...». Τα λόγια αυτά ανήκουν σε καθηγητή κεντρικού πανεπιστημίου, που έχει αναλάβει συμβουλευτικό ρόλο προς το υπουργείο Παιδείας για τις επικείμενες αλλαγές στα σχολεία της χώρας. Οπως λέει ο ίδιος, σχολιάζοντας τον θόρυβο των προηγούμενων ημερών σχετικά με την αναλογία μαθητών- διδασκόντων σε μια τάξη: «Δεν υπάρχει σωστός αριθμός μαθητών.Υπάρχει σωστός τρόπος διδασκαλίας. Ο αριθμός των μαθητών δεν αποτελεί το κατάλληλο κριτήριο για να μετρήσουμε την εκπαιδευτική διαδικασία και τα αποτελέσματά της...».
«Παράβαση νόμων»
Πρόσφατα η Ομοσπονδία των καθηγητών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) κατηγόρησε το υπουργείο Παιδείας για παράβαση των σχετικών νόμων. Οπως ανέφεραν τα μέλη της ηγεσίας της, σε 302 σχολεία υπάρχουν τουλάχιστον 1.550 περιπτώσεις τάξεων στις οποίες ο αριθμός των μαθητών ξεπερνά τους 25 (τουλάχιστον 383 έχουν 28-30 μαθητές και 25 τάξεις έχουν άνω των 30). Απαντώντας, η υφυπουργός Παιδείας κυρία Εύη Χριστοφιλοπούλου τόνισε ότι όλες οι περιπτώσεις θα ερευνηθούν και οι σχετικές διατάξεις θα παραμείνουν όπως ισχύουν σήμερα, δηλαδή «μέγιστος
αριθμός μαθητών ανά τάξη 30 για τη δευτεροβάθμια και 25 για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση».
΄Εξω από τα «σύνορα» της Ελλάδας, τα όρια των μαθητών ανά δάσκαλο είναι 20-25 άτομα ανά τάξη στα νηπιαγωγεία και στα δημοτικά, ενώ τους 30 μαθητές φθάνουν σε κάποιες χώρες οι μαθητές στα γυμνάσια και στα λύκεια. Την ίδια στιγμή όμως σε χώρες όπως η Φινλανδία, η Σκωτία, η Ισλανδία ή η Λετονία οι μαθητές στο δημοτικό «πέφτουν» κάτω από τους δέκα. Στην αντίθετη κατεύθυνση, στη Μεγάλη Βρετανία και στην πρώτη τάξη του Δημοτικού οι μαθητές ανά τάξη φθάνουν τους 30. Ποια αναλογία είναι η επιστημονικά ορθότερη;
«Τα παιδιά μισούν το σχολείο όχι γιατί είναι 25 σε κάθε τάξη» λέει χαρακτηριστικά στο «Βήμα» ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης της Αττικής κ. Ι.Κουμέντος. «Το μισούν γιατί είναι αποκρουστικός ο τρόπος διδασκαλίας. Μια τάξη με 20 παιδιά δεν θα άλλαζε τίποτα.Οταν η μέθοδος διδασκαλίας είναι του 1800 και δεν έχει αλλάξει τίποτα εδώ και χρόνια, πώς μπορείς να βασιστείς σε κριτήρια όπως η μείωση των μαθητών;» συνεχίζει. Ο κ Κουμέντος δηλώνει ότι η λεγόμενη «μετωπική» διδασκαλία (η από έδρας διδασκαλία του εκπαιδευτικού) πρέπει να αλλάξει. Η εικόνα της κυκλικής διάταξης των θρανίων ώστε να μπορούν να συνεργάζονται μαθητές και εκπαιδευτικοί πρέπει να εφαρμοστεί σε όλα τα σχολεία και τα μαθήματα πρέπει να διδάσκονται μέσα από παράλληλες οπτικές γωνίες.
Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες αντιτάσσουν από την πλευρά τους ότι ζούμε πλέον σε μια χώρα πολυπολιτισμική, με 1 εκατομμύριο μετανάστες και 130.000 αλλοδαπούς μαθητές. Στις συνθήκες αυτές απαιτείται ιδιαίτερη προσπάθεια από τον δάσκαλο ή τον καθηγητή και αυτό πολλές φορές αποβαίνει σε βάρος των αδύναμων μαθητών.
«Σχολεία για άριστους»
«Στην Ελλάδα έχουμε σχολεία των αρίστων» λέει στο «Βήμα» ο κ. Π.Χαραμής , πρόεδρος του Κέντρου Ελέγχου και Μελετών της ΟΛΜΕ. «Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έχει συνολικά στραφεί στην κάλυψη των αναγκών των λεγόμενων καλών μαθητών» συνεχίζει. «Σε αυτές τις συνθήκες οι μαθητές που έχουν μαθησιακά προβλήματα ή δεν ανήκουν στην κατηγορία των “καλών” μένουν πίσω». Ο κ. Χαραμής επαναλαμβάνει ότι εκείνο το κριτήριο που προσδιορίζει τον παιδαγωγικά σωστό αριθμό των μαθητών σε μια τάξη είναι ο τρόπος της διδασκαλίας. Και καταλήγει με το συμπέρασμα ότι και οι τάξεις με πολύ λίγους μαθητές (κάτω των 15) μπορεί να οδηγήσουν σε αρνητικό εκπαιδευτικό αποτέλεσμα. Πάντως εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε μεγάλα ιδιωτικά σχολεία δηλώνουν ότι το φαινόμενο των 30 μαθητών σε μια τάξη είναι κάτι που δεν τους ξενίζει. Και δεν τους αγχώνει. Οι μαθητές τους πάνε καλά και οι επιτυχίες σε μια τάξη δεν πλήττονται. Γιατί; ΄Οπως δηλώνουν, ακολουθείται διαφορετικός τρόπος διδασκαλίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου