www.kryfokamari.blogspot.com

Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2011

Τόνους ρύπων εκπέμπει η Αθήνα

Η Αθήνα εκπέμπει περισσότερα «αέρια του θερμοκηπίου» από το Παρίσι, το Λονδίνο και το Πεκίνο πλησιάζοντας σχεδόν τη Νέα Υόρκη. Συνεπώς οι ευθύνες μας για την κλιματική αλλαγή, είναι αναλογικά μεγαλύτερες, σύμφωνα με το Διεθνές Ινστιτούτο για το Περιβάλλον και την Ανάπτυξη (IIED).


Η μικρότερη σε πληθυσμό Αθήνα εμφανίζεται να εκπέμπει ακριβώς διπλάσιους ρύπους (10,4 τόνους ισοδυνάμου διοξειδίου του άνθρακα) έναντι του πολύ μεγαλύτερου Παρισιού (5,2 τόνοι), περισσότερους από το Πεκίνο (10,1 τόνοι) και οριακά λιγότερους σε σχέση με τη Νέα Υόρκη (10,5) και τη Σαγκάη (11,2 τόνοι). Για την Ελλάδα συνολικά, οι εκπομπές αερίων ρύπων είναι λίγο μεγαλύτερες από αυτούς της Αθήνας, δηλαδή 11,78 τόνοι ισοδυνάμου διοξειδίου του άνθρακα (στοιχεία 2007).

Η Αθήνα εκπέμπει περισσότερους (ισοδύναμους) τόνους «αέριων του θερμοκηπίου» ανά κεφαλή σε σχέση με άλλες μεγαλουπόλεις και μητροπόλεις, όπως το Λονδίνο (9,6), το Μπουένος Άιρες (3,83), οι Βρυξέλλες (7,5), το Ρίο ντε Τζανέιρο (2,1), η Πράγα (9,4), το Ελσίνκι (7), το Αμβούργο (9,7), το
Τορίνο (9,7), η Μαδρίτη (6,9), η Βαρκελώνη (4,2), το Τόκιο (4,89), η Στοκχόλμη (3,6), η Γενεύη (7,8), το Όσλο (3,5), η Σεούλ (4,1) κ.α.

Σε γενικές γραμμές έχει αποδειχτεί ότι οι μεγαλύτερες σε πληθυσμό πόλεις του πλανήτη εκπέμπουν στην ατμόσφαιρα λιγότερους ρύπους ανά κεφαλή και είναι λιγότερο υπεύθυνες για την κλιματική αλλαγή σε σχέση με μικρότερου μεγέθους πόλεις, όπως για παράδειγμα το Ρότερνταμ ή το Ντένβερ, σύμφωνα με μια νέα μελέτη ερευνητών της Παγκόσμιας Τράπεζας και του Διεθνούς Ινστιτούτου για το Περιβάλλον και την Ανάπτυξη (IIED).

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Ντάνιελ Χούρνβεγκ, συνέκριναν στοιχεία από 100 πόλεις 33 χωρών. Οι πόλεις του πλανήτη φιλοξενούν περίπου τους μισούς κατοίκους της Γης, αλλά είναι συνολικά υπεύθυνες κατά 71% για τις εκπομπές «αερίων του θερμοκηπίου», ποσοστό που αναμένεται να αυξηθεί στο 76% έως το 2030, σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Environment and Urbanization (Περιβάλλον και Αστικοποίηση), σύμφωνα με το γαλλικό πρακτορείο ειδήσεων και το περιοδικό Science,

Ωστόσο δεν είναι οπωσδήποτε οι μεγαλουπόλεις αυτές που ρυπαίνουν περισσότερο, αφού εκεί οι πολίτες χρησιμοποιούν περισσότερο τα μέσα μαζικής μεταφοράς, σε αντίθεση με τις μικρότερες πόλεις, όπου οι κάτοικοι χρησιμοποιούν περισσότερο τα αυτοκίνητά τους.

Για παράδειγμα, οι εκπομπές αερίων ρύπων ανά κεφαλή στο πιο αραιοκατοικημένο Ντένβερ των ΗΠΑ είναι σχεδόν διπλάσιες των εκπομπών της πιο πυκνοκατοικημένης Νέας Υόρκης. Ενώ, από την άλλη, διαπιστώθηκε ότι στα προάστια του Τορόντο, όπου τα σπίτια απέχουν πολύ από τα εμπορικά κέντρα και τις άλλες δραστηριότητες, με συνέπεια οι κάτοικοι να παίρνουν το όχημά τους με το παραμικρό, οι εκπομπές αερίων ρύπων είναι δεκαπλάσιες σε σχέση με τις περιοχές στο κέντρο της πόλης, όπου υπάρχουν πολλές πολυκατοικίες και τα σπίτια είναι κοντά το ένα στο άλλο, καθώς επίσης κοντά σε μαγαζιά. Γι’ αυτό, η έρευνα συνιστά αλλαγές στην χωροταξία των πόλεων και στις συνήθειες ζωής των πολιτών, ώστε να «απεξαρτηθούν» από το αυτοκίνητό τους.

Σύμφωνα με την μελέτη, όσο μεγαλύτερη είναι η εξάρτηση μια πόλης από τα ορυκτά καύσιμα για την παραγωγή ηλεκτρισμού, με την παρουσία των σχετικών εργοστασίων κοντά σε μεγάλες πόλεις, τόσο επιβαρύνεται η ατμόσφαιρα των τελευταίων (κλασσική περίπτωση αποτελούν οι κινεζικές πόλεις).

Συγκρίνοντας τις εκπομπές «αερίων του θερμοκηπίου» σε σχέση με το ΑΕΠ, οι ερευνητές κατέληξαν στη διαπίστωση, για παράδειγμα, ότι μια ολλανδική πόλη, το Ρότερνταμ, εξαιτίας των δεσμών της με τη ναυτιλία και τη βαριά βιομηχανία, έχει ιδιαίτερα κακή επίδοση (29,9 τόνοι έναντι 12,67 για την Ολλανδία ως χώρα). Ανάλογη επιβάρυνση υπάρχει στις πόλεις που φιλοξενούν μεγάλα και πολυσύχναστα αεροδρόμια. Όπως αποδεικνύεται, οι φτωχότερες πόλεις της Ασίας, της Αφρικής και της Νότιας Αμερικής εκπέμπουν λιγότερους αέριους ρύπους ανά κεφαλή σε σχέση με τις πλουσιότερες πόλεις.



Δεν υπάρχουν σχόλια: