Κόντρα στα σύννεφα που πυκνώνουν πάνω από το εμπόριο, η αγορά των εμπορικών κέντρων αντιστέκεται. Αν και ο ρυθμός κατασκευής των σύγχρονων ναών του shopping έχει επιβραδυνθεί, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, μεγάλοι «παίκτες» συνεχίζουν να αναζητούν νέες ευκαιρίες, ενώ δρομολογούν την έναρξη λειτουργίας νέων εμπορικών κέντρων στην Αττική και σε μεγάλα αστικά κέντρα. Παράλληλα, τα εμπορικά κέντρα που βρίσκονται σε λειτουργία φαίνεται να επηρεάζονται λιγότερο από την πτώση της κατανάλωσης σε σύγκριση με τις παραδοσιακές εμπορικές πιάτσες, εξέλιξη που ευνοεί τους μεγάλους και πλήττει περισσότερο τους μικρούς εμπόρους.
Εμπορικό στα Γιάννινα
«Θεωρούμε ότι υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης εμπορικών κέντρων στην Ελλάδα. Στην Αθήνα, σε μεγάλες πόλεις όπως είναι η Πάτρα, η Θεσσαλονίκη και στα μεγάλα νησιά. Η στρατηγική που ακολουθούμε ως μακροπρόθεσμοι επενδυτές δεν έχει αλλάξει από τότε που πρωτοήρθαμε στην
Ελλάδα και μελετάμε συνεχώς νέα σχέδια επέκτασης» δηλώνει ο Τiago Εiro, γενικός διευθυντής ανάπτυξης της πορτογαλικής Sonae Sierra. Επόμενο βήμα της εταιρείας, η οποία είναι μία από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη, είναι η κατασκευή ενός νέου εμπορικού κέντρου στα Ιωάννινα (επένδυση 84 εκατ. ευρώ). Κατά τον κ. Εiro η εταιρεία «βρίσκεται σε στάδιο αναζήτησης των μεγάλων ενοίκων του κέντρου από τον χώρο των σούπερ μάρκετ, των μεγάλων αλυσίδων μόδας, των σινεμά και της ψυχαγωγίας». Το εν λόγω εμπορικό κέντρο είναι το πρώτο με 100% συμμετοχή της Sonae Sierra στην Ελλάδα, η οποία ήρθε στη χώρα μας ως συνεργάτιδα του ομίλου Χαραγκιώνη. Το μεγαλύτερο έργο όμως της συνεργασίας αυτής, η κατασκευή εμπορικού κέντρου στο Γαλάτσι (επένδυση 80 εκατ. ευρώ), παραμένει σε εκκρεμότητα, αν και ο κ. Εiro δηλώνει ότι «βρισκόμαστε στο τελευταίο στάδιο έκδοσης των αδειών», ενώ εκτιμά ότι θα «ξεκλειδώσει» σταδιακά και το σχέδιο αξιοποίησης του ακινήτου ΧΡΩΠΕΙ στην Πειραιώς, που κατέχουν από κοινού οι εταιρείες Χαραγκιώνη και Sonae Sierra και στο οποίο σχεδιάζουν την κατασκευή του εμπορικού πάρκου Αegean Ρark. Αthenian Capitol τον Νοέμβριο
Από την πλευρά του ο όμιλος Χαραγκιώνη προγραμματίζει να ανοίξει το Αthenian Capitol τον Νοέμβριο. Αν και μικρότερο σε διαστάσεις από αυτό του Γαλατσίου (επένδυση 45 εκατ. ευρώ), το νέο εμπορικό κέντρο στη συμβολή των οδών 3ης Σεπτεμβρίου και Ιουλιανού αναμένεται να αποτελέσει πόλο έλξης των καταναλωτών και κυρίως των νέων της περιοχής, καθώς θα λειτουργήσουν 30 εμπορικά καταστήματα, 10 εστιατόρια και καφέ, κινηματογραφική αίθουσα, συνεδριακό κέντρο, αλλά και μουσείο αυτοκινήτου.
Σε εξέλιξη βρίσκεται και η κατασκευή του εμπορικού κέντρου σε μορφή boxes στη Γυαλού Σπάτων από τη Reds, η οποία έχει μισθώσει το μεγαλύτερο μέρος του και προβλέπει να λειτουργήσει την άνοιξη του 2011. Το retail park της Reds αναμένεται να δημιουργήσει κοινή πιάτσα με το εκπτωτικό χωριό της ΜcΑrthurGlen στα Σπάτα (επένδυση 80 εκατ. ευρώ). Η εταιρεία πραγματοποιεί διαπραγματεύσεις με λιανεμπόρους με στόχο να λειτουργήσει εντός του 2011. Αλλά και το εμπορικό κέντρο της Βιοχάλκο στη Λεωφόρο Κηφισού, δίπλα στο ΙΚΕΑ, αναμένεται να προστεθεί στον εμπορικό χάρτη της πρωτεύουσας- αν και με μεγάλη καθυστέρηση, καθώς βρίσκεται σε τελικό στάδιο κατασκευής, ενώ έχουν αρχίσει οι διαπραγματεύσεις με τους λιανεμπόρους.
Διστακτικοί οι λιανέμποροι
Στα μέσα του 2011 αναμένεται ότι θα αρχίσει η κατασκευή του εμπορικού κέντρου της Ρasal στη Χαλκίδα. Η εταιρεία βρίσκεται σε διαδικασία έκδοσης αδειών και σε διαπραγματεύσεις για τη μίσθωση των χώρων. Παρά την κινητικότητα που καταγράφεται, παράγοντες της αγοράς δεν αποκλείουν ότι η αγορά μπορεί να δει και ακυρώσεις κάποιων εκ των νέων σχεδίων, τα οποία βρίσκονται σε αρχικό στάδιο. Κάτι τέτοιο, άλλωστε, έχει ήδη συμβεί. Προς το παρόν, πάντως, οι διαχειριστές εμπορικών κέντρων προσεγγίζουν συνεχώς επιχειρηματίες από όλους τους κλάδους του λιανεμπορίου. Λόγω όμως της κρίσης οι λιανέμποροι εμφανίζονται πλέον διστακτικοί. «Αν και μας προσεγγίζουν από εμπορικά κέντρα, προς το παρόν έχουμε παγώσει κάθε σχέδιο ανάπτυξης» δηλώνει ο κ. Γιώργος Σαλάχας, γενικός διευθυντής της Οmnishop. «Πάντως, στα εμπορικά κέντρα όπου έχουμε ήδη παρουσία οι αποδόσεις είναι υψηλότερες από ό,τι στις συνοικιακές αγορές». Ανάλογη είναι η άποψη του κ. Αλέξη Τσαντίλη, επικεφαλής της ομώνυμης αλυσίδας. «Παρ΄ ότι η κρίση είναι αισθητή και στα εμπορικά κέντρα, παραμένουν πιο ελκυστικά από τις παραδοσιακές αγορές όπου η πτώση είναι κατακόρυφη».
Οι διαχειριστές τους προσεγγίζουν διαρκώς επιχειρηματίες από όλους τους κλάδους του λιανεμπορίου, οι οποίοι όμως εμφανίζονται διστακτικοί
Αντέχουν οι ναοί του shopping
Οι σύγχρονοι ναοί του shopping κερδίζουν μερίδια από την παραδοσιακή αγορά. Τα εμπορικά που λειτουργούν στην ελληνική αγορά έχουν καταφέρει να κρατήσουν την πελατεία τους, επιστρατεύοντας πάντως όλες τις δυνάμεις τους με διαφημιστικές καμπάνιες, προσφορές, ειδικές εκδηλώσεις, δημιουργία χώρων απασχόλησης των παιδιών κ.λπ. Τους πρώτους μήνες του έτους στο Τhe Μall οι πωλήσεις παρέμειναν αμετάβλητες, το Golden Ηall παρουσίασε αύξηση πωλήσεων 22% και το Μediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη 3,5%. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Οδυσσέας Αθανασίου, εκτιμά ότι ενδέχεται «η χρονιά να κλείσει στα περυσινά επίπεδα». Αλλωστε, ποντάρει στις δυναμικές κινήσεις μάρκετινγκ που σχεδιάζει η εταιρεία.
«Πρόκειται για στρατηγικές που χρησιμοποιούν τα μεγαλύτερα εμπορικά κέντρα διεθνώς, όπως επιβάλλει ο σύγχρονος τρόπος διαχείρισής τους».
Παρ΄ ότι η Lamda Development έχει στρέψει το ενδιαφέρον της στη δημιουργία εμπορικών κέντρων σε γειτονικές χώρες, όπως είναι η Τουρκία και η Σερβία (θα αρχίσει η κατασκευή εμπορικού κέντρου το 2012, συνολικής επένδυσης 180 εκατ. ευρώ), αναζητεί κατάλληλες ευκαιρίες στην Αττική αλλά και την υπόλοιπη Ελλάδα.
Ο τζίρος των καταστημάτων του εμπορικού κέντρου Αvenue της Sanyo Συμμετοχών υποχώρησε στο πρώτο τετράμηνο μόλις κατά 1,5%, ενώ η διοίκηση εκτιμά ότι το 2010 τα έσοδά του θα διατηρηθούν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Στο Αthens Ηeart, η επισκεψιμότητα και ο τζίρος εμφάνισαν μικρή βελτίωση στο εξάμηνο, ενώ στο εμπορικό κέντρο Ρantheon Ρlaza των Sonae Sierra και Rock Springs, στη Λάρισα, το πρώτο τρίμηνο οι επισκέπτες ανήλθαν σε 500.000. Μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να φτάσουν τα 2 εκατομμύρια, ενώ ο κ. Εiro δηλώνει ότι «η εταιρεία περιμένει καλύτερα αποτελέσματα, καθώς το εμπορικό κέντρο δεν έχει ακόμη ωριμάσει».
tanea
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου