«Διανύουμε και πάλι τη θερινή περίοδο του 2007» λένε στελέχη των εταιρειών της ακτοπλοΐας, σχολιάζοντας την κίνηση στα πλοία όπως διαμορφώνεται αυτές τις ημέρες. Οι δύο πρώτες εβδομάδες του Ιουλίου υπήρξαν πάντα το βαρόμετρο εκείνο που έδινε στα εμπορικά τμήματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών την πρώτη αξιόπιστη εικόνα για το πώς θα εξελίσσονταν οι κρατήσεις τον επόμενο μήνα Αύγουστο.
Σήμερα, έχοντας διανύσει ήδη και τη δεύτερη εβδομάδα του Ιουλίου, η εικόνα είναι πέρα για πέρα απογοητευτική. Η πτώση στις κρατήσεις στις κύριες ακτοπλοϊκές γραμμές της χώρας έχει πλέον ξεπεράσει το 10% και αρκετοί παράγοντες της ακτοπλοΐας πιστεύουν ότι αν σταθεροποιηθεί στα επίπεδα του-15%, θα είναι θαύμα.
Σε αρκετές άλλες γραμμές, μικρότερης δυναμικότητας, η πτώση αγγίζει ήδη ακόμη και το 30% και οι ίδιοι παράγοντες υποστηρίζουν ότι η κίνηση προς τα μικρά κυρίως νησιά του Αιγαίου, που δεν
συγκαταλέγονται μεταξύ εκείνων που θεωρούνται προορισμοί πρώτης γραμμής, βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση.
Στο ούτως ή άλλως προβληματικό σκηνικό προσθέστε και τις συνεχιζόμενες κινητοποιήσεις των ναυτεργατικών σωματείων που πρόσκεινται στο ΠΑΜΕ, και φυσικά ουδείς διανοείται το τι θα συμβεί στην περίπτωση που θα συνεχιστούν και κατά τη διάρκεια του Αυγούστου.
Η κατάσταση αυτή, όπως είναι φυσικό, επιδρά καταλυτικά στον κλάδο της ακτοπλοΐας σε δύο επίπεδα. Σε πρώτο επίπεδο, μακρο-οικονομικό, η κρίση αναζωπυρώνει τα σενάρια συγχωνεύσεων και συνεργασιών. Σε δεύτερο, μικρο-οικονομικό, έχει οδηγήσει τα εμπορικά τμήματα των εταιρειών σε μια ανελέητη μάχη προσφορών.
Οσον αφορά τα σενάρια των συγχωνεύσεων και των συνεργειών, τα πάντα συνεχίζουν να κινούνται σε μια νεφελώδης κατάσταση. Τα σχετικά σενάρια καλλιεργούνται από κέντρα που εντοπίζονται στις παρυφές του κλάδου και όχι σε υψηλότερα κλιμάκια.
Ωστόσο ο τρόπος και κυρίως ο ρυθμός με τον οποίον εξελίσσονται την τελευταία περίοδο τα πράγματα στην ακτοπλοΐα και κυρίως η δυστοκία που εντοπίζεται στην προώθηση ρεαλιστικών λύσεων για τον κλάδο από την πλευρά της κυβέρνησης, προς την οποία ασκείται ήδη μια έντονη κριτική, είναι στοιχεία τα οποία δυνητικά μπορούν να επιταχύνουν τις όποιες εξελίξεις.
Σε εμπορικό επίπεδο η αίσθηση που αποκομίζει κανείς ανατρέχοντας στα πακέτα προσφορών των ακτοπλοϊκών εταιρειών, που εμφανίζονται πλέον με ταχύτητα πολυβόλου μέρα παρά μέρα, είναι πως σταδιακά και καθώς μπαίνουμε στην καρδιά της τουριστικής περιόδου επικρατεί η λογική του... ο σώζων εαυτόν σωθήτω. Αν πριν από δύο χρόνια μάς έλεγε κάποιος ότι θα μπορούσαμε να ταξιδέψουμε από τον Πειραιά προς την Πάρο με 10 ευρώ, φυσικά δεν θα τον πιστεύαμε. Σήμερα όμως υπάρχει και τέτοια προσφορά, η οποία μάλιστα δεν σταματά εδώ, αλλά συνοδεύεται και από μια άλλη συμπληρωματική προσφορά, η οποία προβλέπει έκπτωση ως και 25% για τετράκλινη καμπίνα ή δωρεάν μεταφορά του ιδιωτικής χρήσης οχήματος.
Αν και η περισσότερες εταιρείες έχουν προσπαθήσει να απορροφήσουν τις δύο διαδοχικές αυξήσεις του ΦΠΑ, εν τούτοις η εξέλιξη αυτή θεωρείται δυσμενής και για την ακτοπλοΐα, καθώς αυξάνει υπέρμετρα το κόστος λειτουργίας των πλοίων.
Σε κάποιες περιπτώσεις οι τιμές των ναύλων παρουσιάζουν μια αυξητική τάση, κυρίως στα μακρινά δρομολόγια, όπως π.χ. ο προορισμός της Μυτιλήνης προς τον οποίο μια τετραμελής οικογένεια με αυτοκίνητο χρειάζεται σήμερα 540 ευρώ για να ταξιδέψει, ενώ ένα έτος νωρίτερα χρειαζόταν 500-510 ευρώ.
Αντίστοιχες είναι και οι αυξήσεις που εντοπίζει κανείς και σε άλλους προορισμούς όπως η Χίος 495 ευρώ (477 ευρώ το 2009), η Ρόδος 570 ευρώ (550 ευρώ το 2009), η Κως 570 ευρώ (550 ευρώ το 2009), η Σαντορίνη 580 ευρώ (560 ευρώ το 2009) και η Μύκονος με 350 ευρώ (335 ευρώ το 2009).
Η Βlue Star Ferries είναι η εταιρεία η οποία εφέτος εμφανίζεται η πλέον «ετοιμοπόλεμη» σε επίπεδο προσφορών. Ετσι μπορεί κάποιος εφέτος να ταξιδέψει με τα πλοία της εταιρείας σε όλες τις Κυκλάδες με 10 ευρώ στην οικονομική θέση και 19 ευρώ στα Δωδεκάνησα και στην Κρήτη.
Η ΑΝΕΚ, από την πλευρά της, ακολουθεί και αυτή με σημαντικές προσφορές προς τους ίδιους προορισμούς, που δίδονται ωστόσο διαφορετικά στα ημερήσια και διαφορετικά στα βραδινά δρομολόγια.
Συγκεκριμένα η κρητική εταιρεία δίνει 50% έκπτωση στις καμπίνες στα πρωινά δρομολόγια των πλοίων της και 30% στα εισιτήρια της οικονομικής θέσης, και πάλι για πρωινό δρομολόγιο. Στην περίπτωση- που είναι και η πλέον συνηθισμένη- που κάποιος κλείσει τα εισιτήρια μετ΄ επιστροφής, τότε η μεταφορά του αυτοκινήτου ή της μηχανής είναι δωρεάν. Η Ηellenic Seaways και αυτή παρέχει πακέτα προσφορών με 10 ευρώ μόνο για Πάρο και 19 ευρώ για Ρόδο. Επίσης παρέχει και μια επιπλέον έκπτωση της τάξεως του 15% αν το εισιτήριο έχει κλειστεί 15 ημέρες νωρίτερα από την ημερομηνία του ταξιδιού, εφόσον το ταξίδι είναι προγραμματισμένο μεταξύ Τρίτης και Πέμπτης.
Από τον χορό των προσφορών δεν απουσιάζουν και οι Μινωικές Γραμμές που παρέχουν εκπτώσεις της τάξεως του 30% στις καμπίνες και στα ιδιωτικής χρήσης οχήματα και 50% στις μηχανές, καθώς επίσης και 20% σε όλες τις θέσεις, εφόσον το όχημα ή μηχανή επιστρέψει με πλοίο της ίδιας εταιρείας.
Με τις κεφαλαιοποιήσεις των εισηγμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών ΑΝΕΚ, ΝΕΛ, όμιλος Αttica, Μινωικές Γραμμές να μην ξεπερνούν την τρέχουσα περίοδο τα 600 εκατ. ευρώ, τα σενάρια περί συνεργασιών έχουν πάρει- για άλλη μία φορά- φωτιά. Την ίδια ώρα τα σενάρια αυτά ενισχύονται και από το γεγονός πως η αξία των 40 σύγχρονων πλοίων που διαχειρίζονται οι εν λόγω εταιρείες έχει πέσει κάθετα, επηρεάζοντας αρνητικά και τη χρηματιστηριακή τους απόδοση. Η κατάσταση αυτή, όπως διαμορφώνεται, και κυρίως το γεγονός πως δεν φαίνεται φως στην άκρη του τούνελ έχουν πείσει τους περισσότερους στην ακτοπλοϊκή αγορά ότι έχουμε πλέον εισέλθει για τα καλά σε μια περίοδο ύφεσης η οποία θα διαρκέσει πολύ και που στο τέλος της κανείς δεν ξέρει αν θα είναι «ζωντανός».
Το αν συζητούν οι μέτοχοι των παραπάνω εταιρειών πιθανές συνεργασίες, είναι άγνωστο. Αυτό όμως που είναι γνωστό είναι η κατάσταση που επικρατεί και κυρίως τα νούμερα που συνοδεύουν τα παραπάνω εταιρικά σχήματα. Αυτά άλλωστε είναι και τα δύο στοιχεία που κάνουν πολλούς να ισχυριστούν ότι οι συνεργασίες είναι μονόδρομος.
Εν όψει αυτής της απογοητευτικής εικόνας, που όλοι θεωρούν δεδομένη, η Sea Star Capital του κ. Ι.Βαρδινογιάννη , η οποία συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο της ΑΝΕΚ και της Ηellenic Seaways, σε ανακοίνωσή της στο χρηματιστήριο της Κύπρου, στο οποίο είναι εισηγμένη, κάνει λόγο για τη χειροτέρευση των αποτελεσμάτων εξαμήνου σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Και στην πλευρά της Αδριατικής όμως τα πράγματα δεν είναι καθόλου καλά, ήδη από τη θερινή περίοδο του 2008.
Στις διεθνείς γραμμές που συνδέουν την Ελλάδα με την Ιταλία ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα έντονος μεταξύ των εταιρειών. Το νέο απόκτημα του ιταλού εφοπλιστή Εμμανουέλε Γκριμάλντι, ο οποίος ως γνωστόν ελέγχει τις Μινωικές Γραμμές, ακούει στο όνομα «Cruise Οlympia» και ήδη εκτελεί δρομολόγια στη γραμμή που συνδέει την Πάτρα με την Ανκόνα με μια στάση στην Ηγουμενίτσα.
Το «Cruise Οlympia» μαζί με το αδελφό του πλοίο «Cruise Εuropa» διαθέτουν αυξημένες χωρητικότητες σε επιβάτες και φορτηγά, κάτι που επιτρέπει στον ιταλό εφοπλιστή να σχεδιάζει και να υλοποιεί μια πιο επιθετική πολιτική τιμών έναντι των ανταγωνιστών του, μια τακτική που έχει αποδώσει ως τώρα, προκαλώντας πονοκέφαλο σε όσους βρίσκονται δίπλα του στην ίδια γραμμή.
tovima
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου