www.kryfokamari.blogspot.com

Τετάρτη 19 Μαΐου 2010

Τί αλλάζει στα μεγάλα δημόσια έργα

Μεγάλες καθυστερήσεις, αλλαγές στις μελέτες και μείωση του κόστους αποτελούν τα βασικά χαρακτηριστικά που κυριαρχούν τους τελευταίους οκτώ μήνες στο τοπίο των μεγάλων δημόσιων έργων της χώρας. Την ίδια στιγμή, η εκτόξευση του κόστους του χρήματος καθιστά ιδιαίτερα δύσκολη, κατά την τρέχουσα συγκυρία, την προσέλκυση τραπεζικών κεφαλαίων που θα χρηματοδοτήσουν τα μεγάλα έργα υποδομής, όπως επισημαίνουν στο Capital.gr κυβερνητικά στελέχη.


Τί σημαίνουν τα παραπάνω; Ότι οι τακτικοί επιβάτες μέσων μεταφοράς θα πρέπει να κάνουν αρκετή ακόμη υπομονή μέχρι να ξεκινήσει η λειτουργία των υπό κατασκευή σταθμών του Μετρό Αθήνας,

ενώ η γραμμή 4 του Μετρό βρίσκεται υπό πλήρη επανασχεδιασμό.

Όσον αφορά τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι Ηρακλείου, στόχος είναι η συρρίκνωση του προϋπολογισμού τους και η μείωση των μεγάλου κόστους προς απαλλοτρίωση εκτάσεων.

Μετρό Αθήνας


Όπως σημείωνε πρόσφατα το Capital.gr η καθυστέρηση της παράδοσης του μηχανολογικού εξοπλισμού στους υπό κατασκευή σταθμούς στα Νότια και Δυτικά Προάστια φαίνεται να αποτελεί την επικρατέστερη αιτία που το χρονοδιάγραμμα έναρξης λειτουργίας τους έχει εκτροχιασθεί.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, ο σταθμός “Χολαργός” εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει να λειτουργεί μέσα στον Ιούνιο, ενώ στην Αγία Παρασκευή το Μετρό υπολογίζεται ότι θα φτάσει από Σεπτέμβριο.

Οι υπόλοιπες στάσεις του Μετρό (Αργυρούπολη, Άλιμος, Ελληνικό, Ηλιούπολη, Περιστέρι, Ανθούπολη, Χαϊδάρι), βρίσκονται αντιμέτωπες με νομικά κωλύμματα και δεν προβλέπεται να τροχιοδρομήσουν νωρίτερα από το 2011.

Επέκταση Γραμμής 3

Και μπορεί να καθυστερούν οι υπό κατασκευή σταθμοί του Μετρό, όμως μέσα στο 2010 εκτιμάται ότι θα “ξεπαγώσει” η επέκταση της γραμμής 3 προς Πειραιά. Στον τελευταίο διαγωνισμό της Αττικό Μετρό είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον έξι κοινοπραξίες, όμως μέχρι σήμερα δεν έχει επιλεγεί ανάδοχος.

Η επέκταση του Μετρό από Χαϊδάρι προς Πειραιά προϋπολογίζεται περίπου στα 700-800 εκατ. ευρώ και είναι ενταγμένη στο ΕΣΠΑ.

Γραμμή 4

Η γραμμή 4 του Μετρό επαναχαράσσεται και η νέα της μορφή θα διαφοροποιείται σε σχέση με αυτήν που είχε σχεδιάσει το πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ. Ουσιαστικά θα δημιουργηθούν δύο νέες γραμμές, με την μία να καλύπτει τις περιοχές από το Γαλάτσι έως και το Βύρωνα και την άλλη να εξυπηρετεί τις περιοχές από τα Λιόσια μέχρι το Μαρούσι.

Το κόστος της συγκεκριμένης γραμμής αγγίζει τα δύο δισ. ευρώ και δεν προβλέπεται να δημοπρατείται σύντομα, καθώς ο κρατικός κορβανάς είναι άδειος.

Αεροδρόμιο στο Καστέλι

Το “κλειδί” για την δημοπράτηση του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Ηράκλειο της Κρήτης είναι η συρρίκνωση του κόστους που διαμορφωνόταν αρχικά στο ένα δισ. ευρώ. Αυτό πραγματοποιείται μέσω της μείωσης των απαιτούμενων προς απαλλοτρίωση εκτάσεων, ενώ επιδιώκεται να ελαχιστοποιηθεί η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου.

Η δημοπράτησή του πάντως, εκτιμάται ότι θα ανακοινωθεί το 2010, με την συγκεκριμένη εκδοχή βέβαια να είναι σχετικά μετέωρη, δεδομένων των σοβαρών χρηματοδοτικών προβλημάτων που υπάρχουν. Αντίστοιχα, εξάλλου, προβλήματα αντιμετωπίζει και η Πορτογαλία, της οποίας ο πρωθυπουργός Ζοζέ Σόκρατες πρόσφατα ανακοίνωσε την ακύρωση της κατασκευής του νέου αεροδρομίου της χώρας και της γέφυρας Τάγο που θα μετέφερε το τρένο μεγάλης ταχύτητας.

Επανασχεδιασμός

Όσο για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, το έργο επανασχεδιάζεται με στόχο την μείωση κατά το ήμισυ του αρχικού μεγέθους του, περίπου στα 30 χιλιόμετρα από 71,6 χλμ. αρχικά, αλλά και την συρρίκνωση τουλάχιστον κατά το 1/3 του αρχικού προϋπολογισμού, ύψους 1,8 δισ. ευρώ. Με βάση το σημερινό σχεδιασμό, η δημοπράτησή του εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί μέχρι τα τέλη του έτους.
capital

Δεν υπάρχουν σχόλια: