www.kryfokamari.blogspot.com

Δευτέρα 20 Ιουνίου 2011

Προστατεύει τους αγοραστές στο Διαδίκτυο η ΕΕ με νέους κανόνες για την επιστροφή προϊόντων και χρημάτων


Καταναλωτές και επιχειρήσεις θα επωφεληθούν από τη νέα νομοθεσία για τα δικαιώματα των καταναλωτών στην Ευρώπη, μετά από χρόνια διαπραγματεύσεων που αναμένεται να ολοκληρωθούν με την έγκριση της Οδηγίας για τα Δικαιώματα του Καταναλωτή από το Κοινοβούλιο την (Πέμπτη 23 Ιουνίου).

Την περασμένη εβδομάδα (16 Ιουνίου) η επιτροπή για την εσωτερική αγορά και την προστασία των καταναλωτών του ΕΚ υποστήριξαν κατά την πρώτη ανάγνωση μια συμφωνία-συμβιβασμό για το σχέδιο νόμου που αποφασίστηκε στις 6 Ιουνίου, μεταξύ των αντιπροσώπων και των τριών θεσμικών οργάνων της ΕΕ, ανοίγοντας τον δρόμο για την ψήφιση της πρώτη ανάγνωσης αυτή την εβδομάδα στην ολομέλεια.

Σχέση «win-win» για τις επιχειρήσεις-καταναλωτές

«Τόσο οι επιχειρήσεις όσο και οι καταναλωτές βγαίνουν κερδισμένοι. Κάναμε ένα πολύ μεγάλο βήμα προς μια πραγματική κοινή εσωτερική αγορά στην Ευρώπη», είπε ο κεντροδεξιός Γερμανός ευρωβουλευτής Andreas Schwab.

Περιγράφοντας την οδηγία ως «έναν καλό συμβιβασμό μεταξύ των απαραίτητων δικαιωμάτων του καταναλωτή και των δικαιολογημένων συμφερόντων των επιχειρήσεων», ο Γερμανός τόνισε ότι αυτή η οδηγία αποτελεί ένα καλό παράδειγμα για το πού «περισσότερη Ευρώπη» μπορεί να επωφελήσει τόσο τους αγοραστές όσο και τους εμπόρους.

Οι Βρυξέλλες προσπαθούσαν να βρουν τη συμβιβαστική οδό για την οδηγία από το 2008, όπου και την κατέθεσε για πρώτη φορά η Επιτροπή (Δείτε ιστορικό).

«Μεγαλύτερη ασφάλεια για τους καταναλωτές που κάνουν αγορές στο διαδίκτυο και κοινοί κανόνες για τις επιχειρήσεις- αυτές είναι οι επικεφαλίδες της πολιτικής συμφωνίας, μεταξύ του ΕΚ και του Συμβουλίου αναφορικά με την Οδηγία για τα Δικαιώματα των Καταναλωτών», είπε ο Schwab.

Το πανευρωπαϊκό δικαίωμα των καταναλωτών να αλλάξουν άποψη για την αγορά τους εντός δύο εβδομάδων και πιο ξεκάθαροι κανόνες τιμολόγησης για τις διαδικτυακές πωλήσεις είναι μεταξύ άλλων οι αλλαγές που εισήγαγε το σχέδιο νόμου που συμφωνήθηκε από το τρίγωνο ΕΚ-Επιτροπή και κράτη μέλη νωρίτερα αυτό το μήνα.

Αυτή η συμφωνία υποστηρίχθηκε ομόφωνα από την Επιτροπή για την Εσωτερική Αγορά και την Προστασία των Καταναλωτών του ΕΚ με 28 ψήφους υπέρ, καμία κατά και 3 αποχές.

Ικανοποιημένες οι ομάδες καταναλωτών

Οι ομάδες καταναλωτών είναι ικανοποιημένες για το ότι το σχέδιο που τίθεται προς ψήφιση δεν θα αποδυναμώσει την υφιστάμενη νομοθεσία στις χώρες της ΕΕ.

«Χαιρετίζουμε το γεγονός ότι οι νομοθέτες άκουσαν τους καταναλωτές της Ευρώπης […]. Η Οδηγία πιθανώς δε θα προκαλέσει σημαντική μείωση των δικαιωμάτων των καταναλωτών στα κράτη μέλη της ΕΕ», είπε η Monique Goyen, γενική διευθύντρια της ένωσης Ευρωπαίων καταναλωτών.

Ωστόσο εξέφρασε και την ανησυχίες της για κάποιες «απώλειες», όπως πχ σχετικά με τη μικρότερη περίοδο υπαναχώρησης σε περίπτωση που οι καταναλωτές δεν πληροφορηθούν για τα δικαιώματά τους ή αναφορικά με το γεγονός ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να επωμιστούν το κόστος επιστροφής των προϊόντων σε περίπτωση υπαναχώρησης.

«Αυτή η οδηγία πήρε ώρες διαπραγματεύσεων αλλά τελικά προβήκαμε σε μια συμφωνία που είναι επωφελής για τους καταναλωτές και παρέχει σαφήνεια στις επιχειρήσεις», είπε ο ευρωβουλευτής Malcolm Harbour, μέλος των Ευρωπαίων Συντηρητικών και Μεταρρυθμιστών.

«Πρέπει να δοθεί κίνητρο σε αγοραστές και επιχειρήσεις να εκμεταλλευτούν την ενιαία αγορά και αυτή η οδηγία θα τους βοηθήσει σημαντικά», προβλέπει ο Harbour.

Τον Μάρτιο, το ΕΚ ενέκρινε μια επικαιροποιημένη εκδοχή της Οδηγίας για τα Δικαιώματα των Καταναλωτών, ωστόσο οι ευρωβουλευτές ανέβαλαν την υιοθέτηση της τελικής θέσης τους θέλοντας να πάρουν παραπάνω χρόνο για την εύρεση συμφωνίας με τα κράτη μέλη για τα αμφιλεγόμενα θέματα.

Σε περίπτωση που οι πωλητές δεν ενημερώσουν τους καταναλωτές για το δικαίωμα υπαναχώρησης, τότε η περίοδος υπαναχώρησης επεκτείνεται στον 1 χρόνο.

Η επιστροφή των χρημάτων από την αγορά θα πρέπει να πραγματοποιείται εντός 14 ημερών από την υπαναχώρηση. Επιπλέον, όλα τα προϊόντα που παραγγέλνονται εξ αποστάσεως θα πρέπει να παραδίδονται στον αγοραστή εντός 30 ημερών: διαφορετικά ο καταναλωτής θα έχει το δικαίωμα να ακυρώσει την αγορά.

Οι καταναλωτές θα πρέπει να ενημερώνονται ξεκάθαρα για το κόστος επιστροφής των προϊόντων που αποφάσισαν να μην αγοράσουν τελικά την στιγμή της αγοράς, έτσι ώστε να μπορούν να επιλέξουν το διαδικτυακό κατάστημα με τους πιο ευνοϊκούς όρους.

Τα ψηφιακά προϊόντα εξαιρούνται από τους κανόνες υπαναχώρησης.

Νομοθεσία για την ψηφιακή εποχή

Η οδηγία εισάγει μέτρα προστασίας των καταναλωτών από τις παγίδες των τιμών και περιλαμβάνει νέους κανόνες για τα συμβόλαια που υπογράφονται ηλεκτρονικά. Ενέχει επίσης εναρμονισμένους κανόνες για την προσυμβατική ενημέρωση του καταναλωτή, ακόμη και για συμβόλαια σε εμπορικά καταστήματα.

Ο έμπορος είναι υπεύθυνος για κάθε ζημία ή απώλεια του προϊόντος κατά την παράδοση, ενώ πρέπει να είναι πάντα σαφή η ταυτότητα και η διεύθυνση του πωλητή.

Οι νομοθέτες ελπίζουν ότι η οδηγία θα δώσουν ένα τέλος στις κεκαλυμμένες χρεώσεις και στην σύγχυση αναφορικά από ποιόν αγοράζουν οι καταναλωτές, δη στις διαδικτυακές πωλήσεις. Τα προσημειωμένα κουτιά θα απαγορευθούν και επίσης οι πωλητές δε θα μπορούν να χρεώνουν περισσότερο τους καταναλωτές στις πληρωμές με πιστωτική κάρτα.

«Σήμερα, η αγορά ενός προϊόντος από το εξωτερικό μέσω του διαδικτύου προκαλεί μπέρδεμα και κίνδυνο για τον καταναλωτή, και αυτή η αμφιβολία αποθαρρύνει τους δυνητικούς αγοραστές», είπε ο Πολωνός ευρωβουλευτής Adam Bielan.

«Πολλοί καταναλωτές ακόμη θέλουν να βλέπουν πρώτα και να κρατούν τα προϊόντα που αγοράζουν. Τώρα έχουν ξεκάθαρα δικαιώματα επιστροφής των προϊόντων, ελπίζουμε με πολύ μικρό κόστος», κατέληξε.

Δεν υπάρχουν σχόλια: