ΦΡΕΝΑΡΟΥΝ τα έργα υποδομής σε ολόκληρη την Ευρώπη λόγω των δημοσιονομικών ελλειμμάτων. Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις κάνουν ακριβώς το αντίθετο από αυτό που έκανε η κυβέρνηση Ρούζβελτ την εποχή του «νιου ντιλ», όταν ανακάλυπτε τα δημόσια έργα ως αντίδοτο για την καταπολέμηση της μεγάλης ανεργίας και ύφεσης.
Μεταξύ 1935 και 1943 περί τα 8,5 εκατ. Αμερικανοί εργάστηκαν σε δημόσια έργα: από την κατασκευή δρόμων, φραγμάτων και γεφυρών μέχρι πάρκων και μουσείων. Συνέβαλαν έτσι στο να βγει η αμερικανική οικονομία από τη μεγάλη ύφεση και να εκσυγχρονιστούν οι ΗΠΑ.
Αντί για «νιου ντιλ» ακόμη και προγραμματισμένα έργα περικόπτονται στο όνομα της δημοσιονομικής εξυγίανσης και λιτότητας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας συμβούλων και μελετών Euroconstruct, η παραγωγή στον κατασκευαστικό κλάδο στην Ευρώπη μειώθηκε κατά 8,8% το 2009
και αναμένεται να μειωθεί κατά 4% το 2010.
Οι επιπτώσεις της ύφεσης στον κλάδο αποτυπώνονται άμεσα στην απασχόληση. Στον κατασκευαστικό κλάδο απασχολούνταν 13,5 εκατ. εργαζόμενοι το 2007, 7% του συνόλου του εργατικού δυναμικού. Από τότε υπολογίζεται ότι έχουν χαθεί περισσότερες από 1,5 εκατ. θέσεις εργασίας. Πάνω από ένα εκατομμύριο μόνο στην Ισπανία και άλλες 400.000 στην Πορτογαλία.
΄Αλλη εικόνα
Υπάρχουν πάντως και ορισμένες χώρες της ανατ. Ευρώπης, όπως η Πολωνία, όπου ο κατασκευαστικός κλάδος ανθεί και αναμένεται να παρουσιάσει αύξηση κατά 10% φέτος.
Στη δυτική Ευρώπη η κατασκευαστική δραστηριότητα αναμένεται να παρουσιάσει μικρή αύξηση 0,6% το 2011 και κατά 1,8% το 2012. Στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη, με κυρίαρχες την Πολωνία και τη Δημοκρατία της Τσεχίας, η ανάπτυξη στον κατασκευαστικό κλάδο αναμένεται πολύ μεγαλύτερη, 3,7% το 2010 και 10% το χρόνο το 2011 και 2012. Οι χώρες αυτές ευνοούνται κυρίως από τις εισροές των διαρθρωτικών ταμείων της Ε.Ε.
Στη Γερμανία, τη μεγαλύτερη κατασκευαστική αγορά στην Ευρώπη, η συνολική κατασκευαστική παραγωγή αναμένεται να αυξηθεί 2,8% το 2010 και να μειωθεί στο 2,7% το 2011 και 1,2% το 2012. Με την τοπική αυτοδιοίκηση να αντιμετωπίζει σοβαρά δημοσιονομικά προβλήματα, σημαντικές επενδυτικές δραστηριότητες σε δρόμους, στο σιδηροδρομικό δίκτυο και την ύδρευση έχουν παγώσει.
Εκεί που είναι περισσότερο αισθητές οι επιπτώσεις από το πάγωμα της δραστηριότητας στον κατασκευαστικό τομέα, είναι η Ισπανία. Η παραγωγή στον κατασκευαστικό κλάδο αναμένεται να υποχωρήσει κατά 25% το 2010 για να περιοριστεί η μείωση σε 11% το 2011 και 7,7% το 2012. Στην Πορτογαλία το πρόσφατο πρόγραμμα λιτότητας προβλέπει την αναβολή της κατασκευής του νέου αεροδρομίου της Λισαβόνας, επένδυση ύψους 5 δισ. ευρώ, καθώς και τμημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου υψηλής ταχύτητας, επένδυση ύψους 8,5 δισ. ευρώ.
Στη Βρετανία ο κατασκευαστικός κλάδος αναμένεται να παρουσιάσει ύφεση 5,4% το 2010 και να αναπτυχθεί κατά 4,7% και 2,9% το 2011 και 2012 αντίστοιχα. Στην Ιταλία η μείωση για φέτος προβλέπεται να είναι της τάξης του 3,3%, ενώ για του χρόνου προβλέπεται αύξηση 1,1% και 1% το 2012. Οι δημόσιοι διαγωνισμοί βρίσκονται στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων τριάντα ετών.
enet
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου