Σε αγώνα δρόμου για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, από την οποία κάθε χρόνο χάνονται 13 δισ. ευρώ, αποφάσισε να επιδοθεί το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης προχωρώντας στη συγκρότηση ενός νέου ενιαίου επιχειρησιακού κέντρου, αλλά και σε εβδομαδιαίο έλεγχο από τη Διυπουργική Επιτροπή, σε επίπεδο γενικό γραμματέων, των αποτελεσμάτων από τη «μάχη» κατά της παραοικονομίας.
Ύστερα από τις αυστηρές συστάσεις του ΔΝΤ αλλά και την «κόκκινη» κάρτα της τρόικας όσον αφορά τα αποτελέσματα από τον «πόλεμο» κατά της φοροδιαφυγής, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών αποφάσισε να χρησιμοποιήσει όλα τα «όπλα» που διαθέτει στην προσπάθειά της να αυξήσει τα έσοδα και να αποφύγει τη λήψη νέων εισπρακτικών μέτρων, που βρίσκονται προ των πυλών αφού ο προϋπολογισμός «ναυαγεί», με αποτέλεσμα το έλλειμμα να ακολουθεί ανοδική τροχιά.
Πρωταρχικός στόχος πάντως παραμένει η άμεση είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο, ενώ για να υπάρξουν ουσιαστικότερα αποτελέσματα από το συγκεκριμένο «μέτωπο» το
οικονομικό επιτελείο σχεδιάζει όπως η μη απόδοση οφειλών αποτελέσει κακουργηματική πράξη που θα επισύρει όλες τις προβλεπόμενες από την ισχύουσα νομοθεσία κυρώσεις.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι μέχρι σήμερα η μη απόδοση οφειλών άνω των 5.000 ευρώ αποτελεί πλημμέλημα, αφήνοντας ελεύθερους όσους έχουν χρέη προς το Δημόσιο, σε αντίθεση φυσικά με τα χρέη από ΦΠΑ άνω των 75.000 ευρώ που αποτελούν κακούργημα.
Στο πλαίσιο εξάλλου αυτό προωθείται με ταχύτατες διαδικασίες και η σύνταξη του νέου Εθνικού Φορολογικού Συστήματος, το οποίο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2012 και θα επιφέρει ριζικές αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, αλλά και στη φορολογία κεφαλαίου.
Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο της πλήρους ανατροπής του ισχύοντος φορολογικού συστήματος περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, ακόμη την καθιέρωση νέων αντικειμενικών κριτηρίων και τεκμηρίων για τον προσδιορισμό του εισοδήματος των ελευθέρων επαγγελματιών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, κλείσιμο των παραθύρων στο «πόθεν έσχες», αλλά και περιορισμό ή και κατάργηση δεκάδων εξαιρέσεων και φοροαπαλλαγών χωρίς κοινωνικό και οικονομικό αντίκρισμα σε φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις.
Οι 26 παρεμβάσεις
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης θεωρεί ότι το Εθνικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής συνδέεται άμεσα και με το Εθνικό Επιχειρησιακό Σχέδιο για τη φορολογική διοίκηση, που αποτελούν «προγεφυρώματα» για τις επικείμενες αλλαγές στο φορολογικό σύστημα.
Mεταξύ των δράσεων που δρομολογούνται για την αύξηση των εσόδων, είναι οι εξής:
1) Εφαρμογή του εντατικού προγράμματος είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών από μεγάλους οφειλέτες.
2) Εξασφάλιση καλύτερης φορολογικής συμμόρφωσης και αποτελεσματικότερων ελέγχων επί των 1.000 μεγαλύτερων επιχειρήσεων.
3) Αντιμετώπιση φοροδιαφυγής 1.700 φυσικών προσώπων μεγάλης οικονομικής επιφάνειας και ελεύθερων επαγγελματιών υψηλού εισοδήματος.
4) Αξιοποίηση του νέου σώματος ελεγκτών.
5) Ανάπτυξη ετήσιου προγράμματος ελέγχων.
6) Ολοκλήρωση και γενίκευση εφαρμογής του λογισμικού συστήματος επιλογής και διαχείρισης υποθέσεων Elenxis.
7) Αξιοποίηση των νέων δυνατοτήτων άντλησης πληροφοριών από το τραπεζικό σύστημα.
8) Πολλαπλασιασμός των προληπτικών ελέγχων και των ορατών περιπολιών.
9) Νέα μέθοδος σήμανσης τσιγάρων και αλκοολούχων ποτών, εγκατάσταση συστημάτων μέτρησης εισροών-εκροών στα βενζινάδικα, ενεργοποίηση περιπολιών ΣΔΟΕ με θαλάσσια μέσα.
10) Εφαρμογή συστημάτων αεροφωτογράφησης για εντοπισμό αδήλωτων κολυμβητικών δεξαμενών και πολυτελών κατοικιών.
11) Σταδιακή προσέγγιση της τιμής πετρελαίου θέρμανσης με την τιμή πετρελαίου κίνησης.
12) Εντοπισμός περιπτώσεων «επιδεικτικής κατανάλωσης», δηλαδή φυσικά πρόσωπα που απολαμβάνουν πολυτελή διαβίωση τέτοια που δεν δικαιολογείται βάσει των φόρων που καταβάλλουν.
13) Ταχεία ενεργοποίηση του νέου σώματος ελεγκτών αναγκαστικής είσπραξης.
14) Αξιοποίηση εξωτερικών συμβούλων.
15) Τακτική δημοσιοποίηση των μεγάλων ληξιπρόθεσμων οφειλετών με χρέη άνω των 150.000 ευρώ.
16) Απαρέγκλιτη εφαρμογή του μέτρου της προσωρινής κράτησης για μεγάλους φοροφυγάδες.
17) Εντατικοποίηση των διοικητικών ποινών αναστολής λειτουργίας επαγγελματικών εγκαταστάσεων.
18) Συγκέντρωση στοιχείων για καταθέτες εξωτερικού (περιλαμβανομένης και της χρήσης πιστωτικής κάρτας αλλοδαπής τράπεζας).
19) Κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και υιοθέτηση των Κανόνων Απεικόνισης Συναλλαγών ΚΑΣ .
20) Εξορθολογισμός του Κώδικα Ποινών.
21) Ανάθεση όλων των εισπράξεων και πληρωμών των ΔΟΥ στο τραπεζικό σύστημα.
22) Κατάργηση μεγάλου αριθμού ΔΟΥ.
23) Παροχή κινήτρων για επίδειξη υψηλού βαθμού φορολογικής συμμόρφωσης.
24) Υποκατάσταση ελεγκτικών διαδικασιών από τα φορολογικά πιστοποιητικά.
25) Συγκρότηση περισσότερων ομάδων φορολογικών ελεγκτών.
26) Σταδιακή προσέγγιση των αντικειμενικών αξιών ακινήτων προς τις επικρατούσες τιμές αγοράς.
Ύστερα από τις αυστηρές συστάσεις του ΔΝΤ αλλά και την «κόκκινη» κάρτα της τρόικας όσον αφορά τα αποτελέσματα από τον «πόλεμο» κατά της φοροδιαφυγής, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών αποφάσισε να χρησιμοποιήσει όλα τα «όπλα» που διαθέτει στην προσπάθειά της να αυξήσει τα έσοδα και να αποφύγει τη λήψη νέων εισπρακτικών μέτρων, που βρίσκονται προ των πυλών αφού ο προϋπολογισμός «ναυαγεί», με αποτέλεσμα το έλλειμμα να ακολουθεί ανοδική τροχιά.
Πρωταρχικός στόχος πάντως παραμένει η άμεση είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο, ενώ για να υπάρξουν ουσιαστικότερα αποτελέσματα από το συγκεκριμένο «μέτωπο» το
οικονομικό επιτελείο σχεδιάζει όπως η μη απόδοση οφειλών αποτελέσει κακουργηματική πράξη που θα επισύρει όλες τις προβλεπόμενες από την ισχύουσα νομοθεσία κυρώσεις.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι μέχρι σήμερα η μη απόδοση οφειλών άνω των 5.000 ευρώ αποτελεί πλημμέλημα, αφήνοντας ελεύθερους όσους έχουν χρέη προς το Δημόσιο, σε αντίθεση φυσικά με τα χρέη από ΦΠΑ άνω των 75.000 ευρώ που αποτελούν κακούργημα.
Στο πλαίσιο εξάλλου αυτό προωθείται με ταχύτατες διαδικασίες και η σύνταξη του νέου Εθνικού Φορολογικού Συστήματος, το οποίο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2012 και θα επιφέρει ριζικές αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, αλλά και στη φορολογία κεφαλαίου.
Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο της πλήρους ανατροπής του ισχύοντος φορολογικού συστήματος περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, ακόμη την καθιέρωση νέων αντικειμενικών κριτηρίων και τεκμηρίων για τον προσδιορισμό του εισοδήματος των ελευθέρων επαγγελματιών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, κλείσιμο των παραθύρων στο «πόθεν έσχες», αλλά και περιορισμό ή και κατάργηση δεκάδων εξαιρέσεων και φοροαπαλλαγών χωρίς κοινωνικό και οικονομικό αντίκρισμα σε φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις.
Οι 26 παρεμβάσεις
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης θεωρεί ότι το Εθνικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής συνδέεται άμεσα και με το Εθνικό Επιχειρησιακό Σχέδιο για τη φορολογική διοίκηση, που αποτελούν «προγεφυρώματα» για τις επικείμενες αλλαγές στο φορολογικό σύστημα.
Mεταξύ των δράσεων που δρομολογούνται για την αύξηση των εσόδων, είναι οι εξής:
1) Εφαρμογή του εντατικού προγράμματος είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών από μεγάλους οφειλέτες.
2) Εξασφάλιση καλύτερης φορολογικής συμμόρφωσης και αποτελεσματικότερων ελέγχων επί των 1.000 μεγαλύτερων επιχειρήσεων.
3) Αντιμετώπιση φοροδιαφυγής 1.700 φυσικών προσώπων μεγάλης οικονομικής επιφάνειας και ελεύθερων επαγγελματιών υψηλού εισοδήματος.
4) Αξιοποίηση του νέου σώματος ελεγκτών.
5) Ανάπτυξη ετήσιου προγράμματος ελέγχων.
6) Ολοκλήρωση και γενίκευση εφαρμογής του λογισμικού συστήματος επιλογής και διαχείρισης υποθέσεων Elenxis.
7) Αξιοποίηση των νέων δυνατοτήτων άντλησης πληροφοριών από το τραπεζικό σύστημα.
8) Πολλαπλασιασμός των προληπτικών ελέγχων και των ορατών περιπολιών.
9) Νέα μέθοδος σήμανσης τσιγάρων και αλκοολούχων ποτών, εγκατάσταση συστημάτων μέτρησης εισροών-εκροών στα βενζινάδικα, ενεργοποίηση περιπολιών ΣΔΟΕ με θαλάσσια μέσα.
10) Εφαρμογή συστημάτων αεροφωτογράφησης για εντοπισμό αδήλωτων κολυμβητικών δεξαμενών και πολυτελών κατοικιών.
11) Σταδιακή προσέγγιση της τιμής πετρελαίου θέρμανσης με την τιμή πετρελαίου κίνησης.
12) Εντοπισμός περιπτώσεων «επιδεικτικής κατανάλωσης», δηλαδή φυσικά πρόσωπα που απολαμβάνουν πολυτελή διαβίωση τέτοια που δεν δικαιολογείται βάσει των φόρων που καταβάλλουν.
13) Ταχεία ενεργοποίηση του νέου σώματος ελεγκτών αναγκαστικής είσπραξης.
14) Αξιοποίηση εξωτερικών συμβούλων.
15) Τακτική δημοσιοποίηση των μεγάλων ληξιπρόθεσμων οφειλετών με χρέη άνω των 150.000 ευρώ.
16) Απαρέγκλιτη εφαρμογή του μέτρου της προσωρινής κράτησης για μεγάλους φοροφυγάδες.
17) Εντατικοποίηση των διοικητικών ποινών αναστολής λειτουργίας επαγγελματικών εγκαταστάσεων.
18) Συγκέντρωση στοιχείων για καταθέτες εξωτερικού (περιλαμβανομένης και της χρήσης πιστωτικής κάρτας αλλοδαπής τράπεζας).
19) Κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και υιοθέτηση των Κανόνων Απεικόνισης Συναλλαγών ΚΑΣ .
20) Εξορθολογισμός του Κώδικα Ποινών.
21) Ανάθεση όλων των εισπράξεων και πληρωμών των ΔΟΥ στο τραπεζικό σύστημα.
22) Κατάργηση μεγάλου αριθμού ΔΟΥ.
23) Παροχή κινήτρων για επίδειξη υψηλού βαθμού φορολογικής συμμόρφωσης.
24) Υποκατάσταση ελεγκτικών διαδικασιών από τα φορολογικά πιστοποιητικά.
25) Συγκρότηση περισσότερων ομάδων φορολογικών ελεγκτών.
26) Σταδιακή προσέγγιση των αντικειμενικών αξιών ακινήτων προς τις επικρατούσες τιμές αγοράς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου