Μπορεί η χθεσινή ανακοίνωση του υπουργείου οικονομικών να απέπνεε αέρα αισιοδοξίας για την έναρξη των συνομιλιών με τις ελβετικές αρχές, σε ό,τι αφορά τη φορολόγηση των καταθέσεων Ελλήνων σε τράπεζες της χώρας, γεγονός, όμως, είναι πως υπάρχουν πολλά νομικά θέματα ανοιχτά μέχρι την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου.
Υπενθυμίζουμε ότι το οικονομικό επιτελείο ανακοίνωσε χθες ότι η συμφωνία θα βασιστεί στις αντίστοιχες της Ελβετίας με τη Γερμανία και τη Βρετανία και πως αυτό σημαίνει είτε δήλωση των στοιχείων από τον καταθέτη, είτε καταβολή φόρου από 19% έως 34% επί του κεφαλαίου.
Τι συμβαίνει, όμως, με ζητήματα, όπως η αναδρομική φορολόγηση του κεφαλαίου, αλλά και το ύψος των συντελεστών; Το 24h.gr απευθύνθηκε στο δικηγόρο, Δρ. Νομικής του Πανεπιστημίου της Ζυρίχης και ειδικό στα Ελληνο-Ελβετικά θέματα, Ηλία Μπίσια. «Σε περίπτωση, που το ελληνικό
Δημόσιο διαπραγματευτεί με την Ελβετία την υιοθέτηση του ίδιου μοντέλου φορολόγησης των ελληνικών καταθέσεων όπως η Γερμανία και η Μεγάλη Βρετανία, είναι πολύ πιθανό ότι θα ανακύψουν ζητήματα αναφορικά με την νομιμότητα / συνταγματικότητα της αναδρομικής φορολόγησης του κεφαλαίου, ενώ εκ πρώτης όψεως εκτιμάται ως μη προβληματική η επιβολή ετήσιας φορολόγησης των τόκων στην Ελβετία υπέρ του ελληνικού Δημοσίου», δηλώνει ο κύριος Μπίσιας, προσθέτοντας ότι «σε κάθε περίπτωση εκτιμώ ότι θα πρέπει να αναζητηθεί μια δίκαιη, αλλά ταυτόχρονα ορθολογική και βιώσιμη λύση, που θα εξασφαλίζει στο ελληνικό Δημόσιο ετησίως πάγια φορολογικά έσοδα από τις εν λόγω καταθέσεις».
Το είδος της λύσης αφορά κυρίως στο ύψος των φορολογικών συντελεστών. «Θα ήταν αναμφισβήτητα μεγάλη αστοχία να συμφωνηθούν αποτρεπτικοί και εξοντωτικοί φορολογικοί συντελεστές, ικανοί να οδηγήσουν ενδεχομένως στην εξαφάνιση των ελληνικών κεφαλαίων από την Ελβετία, πριν ακόμη τεθεί σε ισχύ οποιαδήποτε διμερής συμφωνία, με συνέπεια την πλήρη στέρηση εσόδων από τα ταμεία του κράτους», τονίζει με νόημα ο έμπειρος νομικός. Θυμίζουμε ότι οι ήδη υπογραφείσες συμφωνίες (με Γερμανία και Βρετανία) θα τεθούν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου του 2013. Συνεπώς, αν οι συντελεστές είναι πολύ υψηλοί, οι καταθέτες έχουν το χρονικό περιθώριο να πάρουν τα χρήματά τους από την Ελβετία και να μην πληρώσουν ούτε ένα ευρώ φόρο.
Μεγάλο ζητούμενο είναι και το ποιοι θα υπαχθούν στο συγκεκριμένο μέτρο. «Εάν υιοθετηθεί πλήρως το μοντέλο της σύμβασης με τη Γερμανία και τη Μ. Βρετανία, στο νέο σύστημα φορολόγησης θα υπαχθούν φυσικά πρόσωπα, όπως επίσης και λογαριασμοί νομικών προσώπων (εταιρειών, ιδρυμάτων κλπ.), των οποίων οι οικονομικοί δικαιούχοι (beneficial owners) έχουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα», υποστηρίζει ο κ. Μπίσιας.
Τι θα ισχύσει, όμως, για όσους έχουν καταθέσεις σε θυγατρικές ελβετικών τραπεζών σε άλλες χώρες;
Μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει ρητή πρόβλεψη. Θυγατρικές ελβετικών τραπεζών (και όχι υποκαταστήματα) διέπονται από το δίκαιο του τόπου, όπου εδρεύουν και όχι από το ελβετικό δίκαιο. Συνεπώς, με κάθε επιφύλαξη μέχρι να δούμε το τελικό κείμενο, η φορολογική συμφωνία δεν θα εφαρμόζεται για τις ελβετικές τράπεζες, που εδρεύουν εκτός Ελβετίας.
Υπενθυμίζουμε ότι το οικονομικό επιτελείο ανακοίνωσε χθες ότι η συμφωνία θα βασιστεί στις αντίστοιχες της Ελβετίας με τη Γερμανία και τη Βρετανία και πως αυτό σημαίνει είτε δήλωση των στοιχείων από τον καταθέτη, είτε καταβολή φόρου από 19% έως 34% επί του κεφαλαίου.
Τι συμβαίνει, όμως, με ζητήματα, όπως η αναδρομική φορολόγηση του κεφαλαίου, αλλά και το ύψος των συντελεστών; Το 24h.gr απευθύνθηκε στο δικηγόρο, Δρ. Νομικής του Πανεπιστημίου της Ζυρίχης και ειδικό στα Ελληνο-Ελβετικά θέματα, Ηλία Μπίσια. «Σε περίπτωση, που το ελληνικό
Δημόσιο διαπραγματευτεί με την Ελβετία την υιοθέτηση του ίδιου μοντέλου φορολόγησης των ελληνικών καταθέσεων όπως η Γερμανία και η Μεγάλη Βρετανία, είναι πολύ πιθανό ότι θα ανακύψουν ζητήματα αναφορικά με την νομιμότητα / συνταγματικότητα της αναδρομικής φορολόγησης του κεφαλαίου, ενώ εκ πρώτης όψεως εκτιμάται ως μη προβληματική η επιβολή ετήσιας φορολόγησης των τόκων στην Ελβετία υπέρ του ελληνικού Δημοσίου», δηλώνει ο κύριος Μπίσιας, προσθέτοντας ότι «σε κάθε περίπτωση εκτιμώ ότι θα πρέπει να αναζητηθεί μια δίκαιη, αλλά ταυτόχρονα ορθολογική και βιώσιμη λύση, που θα εξασφαλίζει στο ελληνικό Δημόσιο ετησίως πάγια φορολογικά έσοδα από τις εν λόγω καταθέσεις».
Το είδος της λύσης αφορά κυρίως στο ύψος των φορολογικών συντελεστών. «Θα ήταν αναμφισβήτητα μεγάλη αστοχία να συμφωνηθούν αποτρεπτικοί και εξοντωτικοί φορολογικοί συντελεστές, ικανοί να οδηγήσουν ενδεχομένως στην εξαφάνιση των ελληνικών κεφαλαίων από την Ελβετία, πριν ακόμη τεθεί σε ισχύ οποιαδήποτε διμερής συμφωνία, με συνέπεια την πλήρη στέρηση εσόδων από τα ταμεία του κράτους», τονίζει με νόημα ο έμπειρος νομικός. Θυμίζουμε ότι οι ήδη υπογραφείσες συμφωνίες (με Γερμανία και Βρετανία) θα τεθούν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου του 2013. Συνεπώς, αν οι συντελεστές είναι πολύ υψηλοί, οι καταθέτες έχουν το χρονικό περιθώριο να πάρουν τα χρήματά τους από την Ελβετία και να μην πληρώσουν ούτε ένα ευρώ φόρο.
Μεγάλο ζητούμενο είναι και το ποιοι θα υπαχθούν στο συγκεκριμένο μέτρο. «Εάν υιοθετηθεί πλήρως το μοντέλο της σύμβασης με τη Γερμανία και τη Μ. Βρετανία, στο νέο σύστημα φορολόγησης θα υπαχθούν φυσικά πρόσωπα, όπως επίσης και λογαριασμοί νομικών προσώπων (εταιρειών, ιδρυμάτων κλπ.), των οποίων οι οικονομικοί δικαιούχοι (beneficial owners) έχουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα», υποστηρίζει ο κ. Μπίσιας.
Τι θα ισχύσει, όμως, για όσους έχουν καταθέσεις σε θυγατρικές ελβετικών τραπεζών σε άλλες χώρες;
Μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει ρητή πρόβλεψη. Θυγατρικές ελβετικών τραπεζών (και όχι υποκαταστήματα) διέπονται από το δίκαιο του τόπου, όπου εδρεύουν και όχι από το ελβετικό δίκαιο. Συνεπώς, με κάθε επιφύλαξη μέχρι να δούμε το τελικό κείμενο, η φορολογική συμφωνία δεν θα εφαρμόζεται για τις ελβετικές τράπεζες, που εδρεύουν εκτός Ελβετίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου