www.kryfokamari.blogspot.com

Τρίτη 5 Οκτωβρίου 2010

Οι προτάσεις νέων αρχιτεκτόνων για τη Θεσσαλονίκη

Σε ποια Θεσσαλονίκη θέλουμε να ζούμε; Πόσο ίδιοι και διαφορετικοί είμαστε; Τι συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις-λιμάνια; Πόσο εφικτό είναι η νύμφη του Θερμαϊκού να αποκτήσει σύγχρονες δομές ανάπτυξης;

Απάντηση στους παραπάνω προβληματισμούς προσπάθησαν να δώσουν επτά νέοι αρχιτέκτονες καταθέτοντας προτάσεις και ιδέες, στο πλαίσιο εκδήλωσης που πραγματοποίησε η Πολιτιστική Εταιρία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος στον κινηματογράφο Ολύμπιον στη Θεσσαλονίκη.


Οι νέοι επιστήμονες που παρουσίασαν τα ευρήματα από την έρευνα που πραγματοποίησαν σε 5 ευρωπαικές πόλεις-λιμάνια

«Στόχος μας είναι χρησιμοποιώντας τη σύγχρονη θεώρηση νέων ανθρώπων να δημιουργήσουμε
ερεθίσματα, να προκαλέσουμε προβληματισμό στους κόλπους της κοινωνίας, να ανοίξουμε το διάλογο προκειμένου να εξευρεθούν λύσεις» δήλωσε ο πρόεδρος της Πολιτιστικής Εταιρίας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος Σταύρος Ανδρεάδης, συμπληρώνοντας ότι σε κάθε περίπτωση απαιτείται ισχυρή κοινωνική συνείδηση.

Οι επτά αρχιτέκτονες επισκέφθηκαν πόλεις-λιμάνια όπως το Ρότερνταμ, τη Γένοβα, τη Μασσαλία, το Τορίνο, τη Νίκαια και τη Βαλένθια που παρουσιάζουν πολλά κοινά γεωγραφικά και αστικά χαρακτηριστικά με τη Θεσσαλονίκη και προσπάθησαν να κάνουν αναγωγές στην πρωτεύουσα της Μακεδονίας. Με επίκεντρο τον πολιτισμό της καθημερινότητας, έκαναν ειδική αναφορά στο θαλάσσιο μέτωπο, τα σόκορα, την πρόβλεψη του αυτοκινήτου, τον αστικό υπαίθριο χώρο και την εικόνα των απορριμμάτων στην πόλη.

Πιο συγκεκριμένα:

• Για το θαλάσσιο μέτωπο παρατήρησαν ότι στη Βαλένθια, τη Μασσαλία και τη Λεμεσό υπάρχει δίπλα στο εμπορικό λιμάνι παραλία, σε αντίθεση με τη Θεσσαλονίκη που δεν έχει διαμορφωμένο χαρακτήρα. Πρότειναν να αφαιρεθούν τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα από τη Λεωφόρο Νίκης, να δημιουργηθεί πλωτή κατασκευή θαλάσσιων ταξί καθώς και να λειτουργήσει το λιμάνι ως μόλος στα πρότυπα της Μασσαλίας.

• Σε ό,τι αφορά τα σόκορα ανέτρεξαν στο Ρότερνταμ και τη Μασσαλία που εφαρμόζεται με μεγάλη επιτυχία σε αντίθεση με τη Θεσσαλονίκη που δίνει την εικόνα ερήμου. Πρότειναν γκράφιτι και τοιχογραφίες, αστικούς καμβάδες και φυτεμένους τοίχους ώστε να δημιουργηθεί διαδραστικό στοιχείο στην πόλη.

• Σε αντίθεση με τον ισχυρό αστικό υπαίθριο χώρο της Γένοβα και της Βαλένθια όπου διατρέχεται από μεγάλες ζώνες πρασίνου η Θεσσαλονίκη μοιάζει με θάλασσα από τραπεζοκαθίσματα σημείωσαν οι επιστήμονες. Για το λόγο αυτό πρότειναν ορθολογική χρήση υλικών, εντονότερη αστική φύτευση καθώς και οριοθετημένο χώρο για τραπεζοκαθίσματα.

• Σχετικά με την επικυριαρχία του αυτοκινήτου οι επιστήμονες σημείωσαν ότι η Θεσσαλονίκη βρίσκεται υπό κατάληψη. Διαθέτει μόνο 12χλμ. ποδηλατοδρόμων τη στιγμή που αντίστοιχες πόλεις όπως η Βαλένθια διαθέτουν 120χλμ., η Νίκαια 125χλμ. και η Μασσαλία 250χλμ. Πρότειναν υπόγεια parking κάτω από πλατείες καθώς και δημιουργία νέων μεταφορικών μέσων όπως τραμ και μετρό.

• Τέλος, όσον αφορά την εικόνα των απορριμμάτων στην πόλη, σημείωσαν πως αυτή απέχει παρασάγγας από άλλες ευρωπαϊκές. Όπως τόνισαν ένα απορριμματοφόρο στη Βαλένθια χρειάζεται για την αποκομιδή των σκουπιδιών 33 δευτερόλεπτα και εκπέμπει 65db ήχου τη στιγμή που το αντίστοιχο απορριμματοφόρο στη Θεσσαλονίκη χρειάζεται 52 δευτερόλεπτα και εκπέμπει 79 db ήχου. Πρότειναν ευρωπαϊκές πρακτικές διαχείρισης (εφαρμογή συστήματος ecopunto) με καλύτερη χωροθέτηση των κάδων και αποκομιδή.

Το παρών στην εκδήλωση έδωσε πλήθος κόσμου, ανώνυμων και επώνυμων. Ανάμεσα τους ήταν ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ Δημήτρης Μπακατσέλος, ο πρύτανης του ΑΠΘ Γιάννης Μυλόπουλος, ο πρόεδρος της Τεχνόπολης Τάσος Τζήκας, ο πρώην πρόεδρος της ΟΚΕ Δημήτρης Δημητριάδης, οι επιχειρηματίες Γιώργος Μυλωνάς, Σταύρος Ανδρεάδης, Απόστολος Αλεξόπουλος και Νίκος Ευθυμιάδης

Δεν υπάρχουν σχόλια: