www.kryfokamari.blogspot.com

Τετάρτη 13 Οκτωβρίου 2010

Στα 1,20 ευρώ το εισιτήριο στις συγκοινωνίες

Πιέσεις προς την κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα στη λήψη μέτρων και για τις ελλειμματικές συγκοινωνίες ασκεί η τρόικα, καθώς τα μέσα μαζικής μεταφοράς έχουν συσσωρευμένο έλλειμμα άνω των 3 δισ. ευρώ και αντιμετωπίζουν ήδη πρόβλημα χρηματοδότησης λόγω της μειωμένης κρατικής επιδότησης.

Το υπουργείο Υποδομών ίσως και στο τέλος του χρόνου θα αναγκαστεί να λάβει μέτρα εξυγίανσης των συγκοινωνιακών φορέων και να προχωρήσει για το 2011 σε νέα αύξηση στο εισιτήριο που θα φθάσει τα 1,2 ευρώ, αφού το πραγματικό κόστος για τον ΟΑΣΑ είναι περίπου 1,6 ευρώ. Το ποσό που υπολείπεται καταβάλλεται από το Δημόσιο ως επιδότηση και χρησιμοποιείται από τον οργανισμό για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των φορέων. Οι μεγάλες επενδύσεις των τελευταίων χρόνων για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, τα τοκοχρεολύσια, οι ελλιπείς επιδοτήσεις,
η πολιτική χαμηλών κομίστρων, η κακοδιαχείριση, οι σπατάλες και οι προσλήψεις «ημετέρων» έχουν καταστήσει τους φορείς αστικών συγκοινωνιών ζημιογόνους, παρά τη διαγραφή των χρεών τους που είχε γίνει στα μέσα της δεκαετίας του 1990.

Το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων προτίθεται να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις μεταξύ των φορέων αστικών συγκοινωνιών, με τους ΗΣΑΠ και την ΑΜΕΛ (Αττικό Μετρό Εταιρεία Λειτουργίας) να συγκροτούν ένα νέο σχήμα. Οι δύο εταιρείες θα έχουν κοινό Διοικητικό Συμβούλιο, προϋπόθεση που κρίνεται απαραίτητη για την εύρυθμη κοινή λειτουργία τους, αλλά και για λόγους μείωσης του κόστους.

Το ίδιο θα συμβεί με την ΕΘΕΛ και τα ΗΛΠΑΠ ώστε να προχωρήσει η αναδιάρθρωση των γραμμών και να «απελευθερωθούν» λεωφορεία και τρόλεϊ από περιοχές που εξυπηρετούνται με μετρό, ηλεκτρικό ή τραμ και τα οποία θα μπορούν να κατευθυνθούν σε νέες περιοχές που σήμερα βρίσκονται εκτός του συστήματος. Ακόμη εξετάζεται ήδη η δημιουργία οικογενειακών «πακέτων» και προσφορών για μετακινήσεις με μετρό, Προαστιακό, τραμ, λεωφορεία και τρόλεϊ. Τα έσοδα από τα κόμιστρα δεν φθάνουν ούτε στο 40% του συνολικού κόστους λειτουργίας των μέσων.

Την ίδια ώρα οι επιβάτες ακόμη και εν μέσω της κρίσης το 2009 δεν δείχνουν προθυμία να τα χρησιμοποιούν. Τα χρόνια που πέρασαν οι επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών αυξήθηκαν ελάχιστα (6%), παρά την είσοδο του τραμ, του Προαστιακού και την επέκταση των γραμμών του μετρό.

Τα ετήσια έσοδα του ΟΑΣΑ μόλις που προσεγγίζουν τα 180 εκατ. ευρώ, όταν μόνο τα έξοδα μισθοδοσίας φτάνουν τα 460 εκατ. ευρώ.

Λαθρεπιβάτης ένας στους τέσσερις

Αυξήθηκαν δραματικά οι λαθρεπιβάτες στις αστικές συγκοινωνίες, λόγω κυρίως της οικονομικής κρίσης, και σύμφωνα με εκτιμήσεις των αρμοδίων ο ένας στους τέσσερις επιβάτες αποφεύγει να ακυρώσει το εισιτήριό του.

Τα τελευταία χρόνια το φαινόμενο της λαθρεπιβίβασης στα αστικά λεωφορεία, στα τρόλεϊ, στο τραμ, στον Ηλεκτρικό και στο μετρό έφθανε το 15%, αλλά πλέον σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας (ΟΑΣΑ) εκτινάχθηκε στο 25%. Οι συγκοινωνιακοί φορείς εκτιμάται ότι χάνουν περίπου 40 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: