Συνάντηση κορυφής εφ΄ όλης της ύλης με την ηγεσία της μειονότητας είχε ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν
«Γκρίζες ζώνες» στη Θράκη αναζητεί η Αγκυρα, χρησιμοποιώντας ως μοχλό την εκλογή μουφτήδων και αξιοποιώντας όταν μπορεί την αναβλητικότητα των ελληνικών κυβερνήσεων. Το ζήτημα έθεσε επιτακτικά ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα, αν και η κίνησή του να μην επισκεφθεί την περιοχή
ερμηνεύθηκε θετικά.
Αλλαγές στους πολιτικούς συσχετισμούς της Θράκης θα επιφέρουν και οι αλλαγές του «Καλλικράτη», καθώς στη Ροδόπη οι μουσουλμάνοι ξεπερνούν το 50% του πληθυσμού και στην Ξάνθη αποτελούν περίπου το 40%. Ο τούρκος πρωθυπουργός είχε και συνάντηση κορυφής με σύσσωμη την ηγεσία της μειονότητας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η εκλογή μουφτήδων αποτελεί το πρώτο βήμα της τουρκικής στρατηγικής στη Θράκη. Ακολουθεί η δημιουργία παράλληλων δομών σε εκπαίδευση και θρησκεία, ώστε να εκπροσωπηθούν σταδιακά όλοι οι μουσουλμάνοι της Ελλάδας. Και το τελικό στάδιο είναι η διαμόρφωση- μακροπρόθεσμα- ενός πόλου θρησκευτικής και πολιτικής επιρροής στα Βαλκάνια.
Η εκλογή του μουφτή
Η σημασία που αποδίδει η Αγκυρα στη μειονότητα της Θράκης ήταν εμφανέστατη κατά την επίσκεψη του κ. Ερντογάν. Ο τούρκος πρωθυπουργός έθεσε πάλι στην πρώτη γραμμή το ζήτημα της αμοιβαιότητας μεταξύ ελληνικής μειονότητας στην Κωνσταντινούπολη και μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη. Αυτή τη φορά δεν περιορίστηκε μόνο στον συσχετισμό της εκλογής μουφτήδων με την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης. Προχώρησε περισσότερο συνδέοντάς την με αυτή του Οικουμενικού Πατριάρχη.
«΄Οπως εμείς δεν θεωρούμε δικαίωμά μας να εκλέγουμε Πατριάρχη, έτσι και εσείς θα πρέπει να αναγνωρίσετε το δικαίωμα στη μουσουλμανική κοινότητα να εκλέγει τον δικό της θρησκευτικό ηγέτη» δήλωσε ο κ. Ερντογάν.
Ωστόσο καλά πληροφορημένες πηγές επιμένουν ότι «η Ελλάδα δεν μπορεί να δεχθεί την εκλογή ενός μουφτή από τον λαό. Πέραν του ότι αυτό θα τον μετέτρεπε αυτομάτως σε πολιτικό ηγέτη,δεν υπάρχει σε καμία άλλη χώρα κάτι ανάλογο. Η εκλογή θα μπορούσε να γίνει από ένα εκλεκτορικό σώμα ιμάμηδων».
Εκπαίδευση και ιμάμηδες
Κατά την παραμονή του στην Αθήνα ο τούρκος πρωθυπουργός συναντήθηκε με τους δύο μουσουλμάνους βουλευτές του ΠαΣοΚ κκ. Αχμέτ Χατζηοσμάν και Τσετίν Μάντατζη, τους ψευδομουφτήδες Ξάνθης και Κομοτηνής Αχμέτ Μετέ και Ιμπραήμ Σερίφ αντιστοίχως, καθώς και μειονοτικούς συλλόγους. Παρόντες ήταν κορυφαίοι τούρκοι υπουργοί όπως ο Εγκεμέν Μπαγίς αλλά και η Νιμέτ Τσουμπουκτσού, υπουργός Παιδείας.
Στη συζήτηση κυριάρχησαν, κατά πληροφορίες, θέματα εκπαίδευσης. Η αύξηση της επιρροής των δημοσίων σχολείων έναντι των μειονοτικών ανησυχεί τη Συμβουλευτική Επιτροπή, που λειτουργεί ως συντονιστικό όργανο της μειονότητας. Η τουρκική πλευρά θεωρεί ότι έτσι μειώνεται η απήχηση των δίγλωσσων μειονοτικών σχολείων, όπου τα μαθήματα διδάσκονται μισά μισά στα ελληνικά και στα τουρκικά. Παράλληλα ενόχληση προκαλεί στη «φιλοτουρκική» πτέρυγα της μειονότητας η υποχρεωτική εκπαίδευση στα δημόσια νηπιαγωγεία, ιδιαίτερα από τη στιγμή που αυτά δεν θα είναι δίγλωσσα.
΄Οσο για τους ιμάμηδες, εκπρόσωποι της μειονότητας θεωρούν ότι ο τελευταίος ελληνικός νόμος που προβλέπει τον διορισμό τους από επιτροπή στην οποία μετέχουν πέντε χριστιανοί αποτελεί «τερατούργημα» και πρέπει να καταργηθεί. Αντιπροτείνουν την επιλογή τους από τους ψευδομουφτήδες. Ο έλεγχος των ιμάμηδων όμως είναι κρίσιμος εν όψει μιας μελλοντικής εκλογής μουφτήδων, εξ ου και ο προβληματισμός της ελληνικής κυβέρνησης.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το τελευταίο διάστημα έχει συσταθεί ένας άτυπος «τριμερής μηχανισμός» που προωθεί τα δικαιώματα της μουσουλμανικής μειονότητας. Σε αυτόν συμμετέχουν:
Πρώτον, η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Τούρκων Δυτικής Θράκης, που έχει έδρα τη Γερμανία και έχει αναλάβει τη διεθνή δράση υπέρ της μειονότητας.
Δεύτερον, η Συμβουλευτική Επιτροπή της μειονότητας, η οποία δρα ως το βασικό συντονιστικό όργανο εντός Ελλάδος.
Τρίτον, ο Σύλλογος Αλληλοβοήθειας Τούρκων Δυτικής Θράκης, με έδρα την Κωνσταντινούπολη. Επικεφαλής του συλλόγου είναι ο Φερούχ Οζκιάν, Δυτικοθρακιώτης και σύμβουλος του τούρκου πρωθυπουργού Ερντογάν.
ΤΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΩΝ
Εκλογή και όχι διορισμός μουφτήδων Αποκλειστικά δίγλωσσα σχολεία Ορισμός ιμάμηδων από τον μουφτή Διορισμός των βακουφικών επιτροπών από τη μειονότητα
ΑΧΜΕΤ ΜΕΤΕ
(ψευδομουφτής Ξάνθης)
«Είμαστε Τούρκοι αλλά δεν το παραδέχεστε»
«Εμείς είμαστε Τούρκοι. Αλλά δεν το παραδέχεστε» λέει στο «Βήμα της Κυριακής» ο Αχμέτ Μετέ. Ο ψευδομουφτής Ξάνθης επιμένει ότι πρέπει να υπάρχει αμοιβαιότητα ανάμεσα στην ελληνική μειονότητα της Κωνσταντινούπολης και στη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης. Και ξεκαθαρίζει ότι οι μουφτήδες στη Θράκη «πρέπει να εκλέγονται. Η ελληνική πολιτεία πρέπει να μας αναγνωρίσει».
Ο κ. Μετέ τονίζει ότι «στην Αθήνα βρίσκονται αυτή τη στιγμή πολλές χιλιάδες μουσουλμάνοι. Αυτούς ποιος θα τους ελέγξει; Ας αρχίσουμε λοιπόν την εκλογή μουφτή από τη Θράκη. Και μετά μπορούμε να εκλέξουμε και κάποιον που θα εκπροσωπεί όλους τους μουσουλμάνους στην Ελλάδα. Θα είναι κάτι σαν “αρχιεπίσκοπος”, σαν “αρχιμουφτής”».
Στην ερώτηση αν οι μουφτήδες πρέπει να ασκούν ή όχι δικαστικές αρμοδιότητες εφαρμόζοντας τον ισλαμικό νόμο (σαρία), ο κ. Μετέ αναρωτιέται: «Ποιος θα κάνει όσα λέει το Κοράνι; Αυτές οι αρμοδιότητες αφορούν τη μειονότητα» . Ο κ. Μετέ διαμαρτύρεται και για την εκπαιδευτική πολιτική της Αθήνας. «Η εκπαίδευση είναι κακή. Δεν υπάρχει ούτε ένα σχολείο για τους ιμάμηδες.Στην Ξάνθη υπάρχουν 30 λύκεια και μόλις ένα είναι μειονοτικό» υποστηρίζει.
Η ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΙΚΗΣ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑΣ
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του Συμβουλίου της Ευρώπης, η μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης είναι η μόνη επίσημα αναγνωρισμένη μειονότητα στην Ελλάδα.
Ο πληθυσμός της κυμαίνεται από 80.000 ως 120.000 άτομα. Διακρίνεται σε τρεις εθνοτικές - γλωσσικές ομάδες:
α) Τους τουρκογενείς μουσουλμάνους, που ομιλούν την τουρκική γλώσσα και αποτελούν το 40%-50% του πληθυσμού της μειονότητας. β) Τους Πομάκους, που είναι γηγενείς, ομιλούν μια σλαβική διάλεκτο, εξισλαμίστηκαν κατά την οθωμανική περίοδο και αποτελούν το 35%-40% της μειονότητας.
γ) Τους Ρομά, που αποτελούν το 15%-20% του πληθυσμού της μειονότητας.
tovima
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου