Κόντρα της υπουργού Οικονομίας Λούκας Κατσέλη με τον ΣΕΒ προκάλεσε το σχέδιο νόμου για την απλοποίηση των διαδικασιών ίδρυσης και λειτουργίας επιχειρήσεων που βρίσκεται υπό επεξεργασία στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Για ένα ακόμη νομοθέτημα χωρίς ουσιαστικό αντίκρυσμα, αφού δεν έχουν δημιουργηθεί οι υποδομές που θα υποστηρίξουν την εφαρμογή του (πληροφοριακά συστήματα, υποδομές και εκπαίδευση του προσωπικού των υπηρεσιών, κ.ά.), καθώς και για αποσπασματικές ρυθμίσεις που διευκολύνουν την ίδρυση μιας επιχείρησης αλλά δεν αίρουν τα γραφειοκρατικά εμπόδια κατά τη λειτουργία της, κάνει λόγο σε υπόμνημα που απέστειλε προς τη Βουλή ο πρόεδρος του ΣΕΒ.
Η μη προσέλευση, ωστόσο, στη συζήτηση του νομοσχεδίου του κ. Δασκαλόπουλου, επικαλούμενου το ελάχιστο περιθώριο της ειδοποίησης που του δόθηκε, προκάλεσε την αντίδραση της υπουργού. «Αν είχε προσέλθει, θα είχε λάβει απαντήσεις για
τις ερωτήσεις που θέτει και διευκρινίσεις για ζητήματα στα οποία, όπως προκύπτει από το υπόμνημα, υπάρχει παρανόηση», ήταν η απάντηση της κ. Κατσέλη.
«Το πόσο εύκολα ή γρήγορα θα ιδρυθεί τεχνικά μια εταιρεία σε σχέση με τα ήδη ισχύοντα έρχεται ως δευτερεύον, αφού αυτό που προέχει για τον κάθε επιχειρηματία είναι όχι πότε θα λάβει έναν θεωρητικό αριθμό μητρώου για την ίδρυση της εταιρείας του, αλλά το πότε θα μπορεί να λειτουργήσει στην πράξη, ώστε να αναλάβει εμπορική δράση», επισημαίνεται στο υπόμνημα. Σύμφωνα με τον ΣΕΒ, τα θέματα που απειλούν να καταστήσουν τον νόμο κενό γράμμα, είναι, μεταξύ άλλων, τα εξής:
1 Πολλά σημεία υποδοχής για την ίδρυση επιχειρήσεων, χωρίς όμως να διαθέτουν την υποδομή: Ενας επιχειρηματίας μπορεί να απευθυνθεί σε 59 επιμελητήρια, 100 ΚΕΠ και 3.400 συμβολαιογράφους. Είναι αμφίβολο πόσοι από τους φορείς αυτούς έχουν πληροφοριακή υποδομή, κατάλληλη δικτυακή πρόσβαση, σαρωτές, εκτυπωτές, καθώς επίσης αν τα στελέχη τους έχουν την κατάλληλη εκπαίδευση.
2 Διασύνδεση των εμπλεκομένων υπηρεσιών: Το κείμενο προβλέπει τη διασύνδεση μεταξύ των σημείων υποδοχής με τις υπηρεσίες του υπ. Οικονομικών, του υπ. Οικονομίας, και των ασφαλιστικών ταμείων. Το ερώτημα του ΣΕΒ είναι κατά πόσο έχει εξεταστεί η τεχνική δυνατότητα, το αναμενόμενο χρονοδιάγραμμα για τις απαιτούμενες προσαρμογές και το σχετικό κόστος.
3 Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ): Αν και ο νόμος ψηφίστηκε το 2005 παρέχοντας θεωρητικά τη δυνατότητα ηλεκτρονικής πρόσβασης στο ΓΕΜΗ, το μητρώο ακόμη βρίσκεται στα χαρτιά. Δεν είναι γνωστό πώς θα συλλεγούν τα απαραίτητα δεδομένα από τις μέχρι σήμερα αρμόδιες αρχές (Πρωτοδικεία, Νομαρχίες, κ.ά.), πώς θα φορτωθούν στα συστήματα του ΓΕΜΗ, με τι κόστος και κυρίως πότε. Ούτε είναι γνωστό το σχετικό κόστος και το κόστος συντήρησης του μητρώου, ποιος θα υποστηρίζει τις υποδομές του (πληροφοριακά συστήματα, δικτυακές συνδέσεις, σύμβουλοι, system administrators, κ.λπ.).
4 Ενισχύεται το επάγγελμα του συμβολαιογράφου: Ενώ αρχίζει διάλογος για το άνοιγμα του εν λόγω επαγγέλματος, το νομοσχέδιο το ενισχύει, αναμειγνύοντας τους συμβολαιογράφους σε όλη την ιδρυτική διαδικασία μιας Α.Ε. ή ΕΠΕ, χωρίς ωστόσο να έχουν την αναγκαία υποδομή και εκπαίδευση. Δεν διευκρινίζεται η αμοιβή τους, κατά πόσον μπορεί ένας επιχειρηματίας να ιδρύσει μια εταιρεία στην επαρχία και να απευθυνθεί σε συμβολαιογράφο των Αθηνών ή το αντίστροφο κ.ά.
5 Ρόλος Νομαρχιών: Μετά την ίδρυση μιας εταιρείας, ο επιχειρηματίας θα συνεχίσει να συναλλάσσεται όχι με ένα αλλά με πολλά σημεία (Νομαρχίες, ΓΕΜΗ, κ.ά.). Σημειωτέον ότι με το νέο πλαίσιο παραμένει ο εποπτικός ρόλος των Νομαρχιών στη ζωή των ανωνύμων εταιρειών, γεγονός που δημιουργεί αμφιβολίες. Διότι παρ΄ ότι με το ισχύον νομικό πλαίσιο προβλέπεται η “αυθημερόν” καταχώριση των πράξεων στις εταιρείες μετοχικού κεφαλαίου κάτω των 3 εκατ. ευρώ, πολλές Νομαρχίες δεν συμμορφώνονται, και καθυστερούν στην καταχώρηση, χωρίς να τους επιβάλλονται κυρώσεις.
6 Συμβολαιογραφικός τύπος: Δεν καταργείται ο συμβολαιογραφικός τύπος στην ίδρυση Α.Ε. & ΕΠΕ, κάτι που δεν απαιτείται για τις προσωπικές εταιρείες, γεγονός που θα απλοποιούσε πολύ τις διαδικασίες.
7 Ενιαίο τέλος ίδρυσης: Συγκεντρώνονται οι κατακερματισμένες καταβολές σε ένα ενιαίο τέλος ίδρυσης, αλλά σε αυτό διατηρούνται όλα τα τέλη και οι επιβαρύνσεις που ισχύουν σήμερα, αρκετά εκ των οποίων δεν σχετίζονται με ανταποδοτικότητα, αλλά συνιστούν έμμεση φορολογία, ούτε είναι συμβατά με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
8 Διατηρούνται άχρηστα δικαιολογητικά: Αν και κάποια δικαιολογητικά φαίνεται να μην εξυπηρετούν κάποια συγκεκριμένη σκοπιμότητα ή ανάγκη, εντούτοις παραμένουν (π.χ. ενημερότητα ιδρυτών, ποιο το νόημά της στο στάδιο της ίδρυσης;).
«Καταρτίζεται, για μια ακόμη φορά, ένα θεωρητικό θεσμικό πλαίσιο, το οποίο ίσως να δημιουργεί μια προς τα έξω επίφαση απλοποίησης των διαδικασιών, αλλά θα είναι άνευ ουσίας για τις επιχειρήσεις στις οποίες απευθύνονται», καταλήγει στο υπόμνημά του ο ΣΕΒ.
tanea
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου