Μέσα στην επόμενη διετία αναμένεται να ξεκινήσουν οι έρευνες για τον εντοπισμό κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου στη Δυτική Ελλάδα, σύμφωνα με τον υφυπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Γιάννη Μανιάτη.
«Αυτό που θέλουμε εμείς είναι να ξεκινήσουμε μέσα στους επόμενους 18-24 μήνες, δηλαδή να έχει γίνει η πρώτη ανάθεση ερευνητικού αντικειμένου και να έχουμε ανάδοχο», τόνισε ο κ. Μανιάτης σε συνέντευξή του στο Reuters.
«Αυτό που θέλουμε εμείς είναι να ξεκινήσουμε μέσα στους επόμενους 18-24 μήνες, δηλαδή να έχει γίνει η πρώτη ανάθεση ερευνητικού αντικειμένου και να έχουμε ανάδοχο», τόνισε ο κ. Μανιάτης σε σημερινή συνέντευξή του στο Reuters.
«Αντιλαμβάνομαι ότι ο (νέος κρατικός) φορέας θα εισηγηθεί έναν πρώτο γύρο παραχωρήσεων», συμπλήρωσε, εκτιμώντας ότι ο σχετικός διαγωνισμός θα αφορά 4-5 μπλοκ.
«Η κατεύθυνση που έχουμε δώσει είναι ο φορέας να αρχίσει να δουλεύει στην περιοχή της Δυτικής Ελλάδας, εκεί που έχουμε ώριμα, επιστημονικά δεδομένα», ανέφερε ο κ. Μανιάτης.
Η Ελλάδα δαπανά 10-12 δισ. ευρώ ετησίως για εισαγωγές πετρελαίου, ποσό που αντιστοιχεί στο 5% του ΑΕΠ. Με τα πετρέλαια του Πρίνου να αποδίδουν μόνο μερικές χιλιάδες βαρέλια ημερησίως, η χώρα έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά εξάρτησης από εισαγωγές στην ΕΕ. Περίπου 120 εκατ.
βαρέλια πετρελαίου και 4 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου καταναλώνονται κάθε χρόνο.
Ίδρυση δημόσιου φορέα για τους υδρογονάνθρακες
Τη Δευτέρα, εξάλλου, ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση στο προσχέδιο νόμου για την ίδρυση δημόσιου φορέα εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων και ήδη ο Γιάννης Μανιάτης όρισε επιτροπή, η οποία θα προχωρήσει σε οριστική πρόταση για τη διαμόρφωση του σχεδίου νόμου και για ενδεχόμενες τροποποιήσεις στην υφιστάμενη νομοθεσία.
Σε αυτήν συμμετέχουν εκπρόσωποι του ΥΠΕΞ, της ΡΑΕ νομικοί, πανεπιστημιακοί, στελέχη του υπουργείου και εμπειρογνώμονες, ενώ, σύμφωνα με την απόφαση, δεν τίθεται χρονικό όριο για την ολοκλήρωση του έργου της, κάτι που ισχύει στις περισσότερες παρόμοιες περιπτώσεις.
Σε ό,τι αφορά τις παρατηρήσεις για την πρόταση του υπουργείου, στις περισσότερες περιπτώσεις προκύπτει αμφισβήτηση της δυνατότητας να ασκήσει το ρόλο του ο φορέας, δηλαδή μία ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων» και μετοχικό κεφάλαιο 200.000 ευρώ.
Επίσης, αμφισβητείται ο ρόλος του Ινστιτούτου Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών, το οποίο εμπλέκει η νομοθετική πρόταση. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά τα σωματεία εργαζομένων στο ΙΓΜΕ και στα ΕΛ.ΠΕ., για την ανάληψη του ρόλου που προβλέπει, το κείμενο προϋποθέτει την οικονομική του στήριξη, προκειμένου να έχει επαρκή στελέχωση και απαιτούμενες υποδομές, που να υποστηρίζουν υψηλής τεχνολογίας δεδομένα. Αυτό, δε, επειδή το ΙΓΜΕ χάνει συνεχώς προσωπικό και θα αντιμετωπίσει προβλήματα υλοποίησης, ακόμη και στα επιστημονικά προγράμματα που προωθεί μέσω ΕΣΠΑ.
Αναφορικά με τη μορφή της εταιρείας, παρατηρείται ότι το κείμενο δεν παραπέμπει σε φορέα διαχείρισης των δικαιωμάτων του ελληνικού Δημοσίου προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος.
Με δεδομένο ότι ο φορέας δεν θα έχει έσοδα, τουλάχιστον για τους πρώτους δώδεκα μήνες, το μετοχικό κεφάλαιο δεν μπορεί να καλύψει τα έξοδά του. Επίσης, για λόγους απήχησης του φορέα στις διεθνείς πετρελαϊκές εταιρείες, θα πρέπει το κεφάλαιο να ανταποκρίνεται στην οργάνωση και αποστολή του.
Τέλος, προτείνεται η επανενεργοποίηση του νόμου 2289/95, με βάση τον οποίο ολοκληρώθηκε ο κύκλος παραχωρήσεων 95-97 στη Δυτική Ελλάδα, που είναι πλήρως εναρμονισμένος με την κοινοτική οδηγία, ενώ η εφαρμογή του μέσω 4 συμβάσεων (2 με Τriton, 2 με Enetrprise) δεν προκάλεσε την παραμικρή διαμαρτυρία ή ένσταση των επενδυτών.
«Αυτό που θέλουμε εμείς είναι να ξεκινήσουμε μέσα στους επόμενους 18-24 μήνες, δηλαδή να έχει γίνει η πρώτη ανάθεση ερευνητικού αντικειμένου και να έχουμε ανάδοχο», τόνισε ο κ. Μανιάτης σε συνέντευξή του στο Reuters.
«Αυτό που θέλουμε εμείς είναι να ξεκινήσουμε μέσα στους επόμενους 18-24 μήνες, δηλαδή να έχει γίνει η πρώτη ανάθεση ερευνητικού αντικειμένου και να έχουμε ανάδοχο», τόνισε ο κ. Μανιάτης σε σημερινή συνέντευξή του στο Reuters.
«Αντιλαμβάνομαι ότι ο (νέος κρατικός) φορέας θα εισηγηθεί έναν πρώτο γύρο παραχωρήσεων», συμπλήρωσε, εκτιμώντας ότι ο σχετικός διαγωνισμός θα αφορά 4-5 μπλοκ.
«Η κατεύθυνση που έχουμε δώσει είναι ο φορέας να αρχίσει να δουλεύει στην περιοχή της Δυτικής Ελλάδας, εκεί που έχουμε ώριμα, επιστημονικά δεδομένα», ανέφερε ο κ. Μανιάτης.
Η Ελλάδα δαπανά 10-12 δισ. ευρώ ετησίως για εισαγωγές πετρελαίου, ποσό που αντιστοιχεί στο 5% του ΑΕΠ. Με τα πετρέλαια του Πρίνου να αποδίδουν μόνο μερικές χιλιάδες βαρέλια ημερησίως, η χώρα έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά εξάρτησης από εισαγωγές στην ΕΕ. Περίπου 120 εκατ.
βαρέλια πετρελαίου και 4 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου καταναλώνονται κάθε χρόνο.
Ίδρυση δημόσιου φορέα για τους υδρογονάνθρακες
Τη Δευτέρα, εξάλλου, ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση στο προσχέδιο νόμου για την ίδρυση δημόσιου φορέα εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων και ήδη ο Γιάννης Μανιάτης όρισε επιτροπή, η οποία θα προχωρήσει σε οριστική πρόταση για τη διαμόρφωση του σχεδίου νόμου και για ενδεχόμενες τροποποιήσεις στην υφιστάμενη νομοθεσία.
Σε αυτήν συμμετέχουν εκπρόσωποι του ΥΠΕΞ, της ΡΑΕ νομικοί, πανεπιστημιακοί, στελέχη του υπουργείου και εμπειρογνώμονες, ενώ, σύμφωνα με την απόφαση, δεν τίθεται χρονικό όριο για την ολοκλήρωση του έργου της, κάτι που ισχύει στις περισσότερες παρόμοιες περιπτώσεις.
Σε ό,τι αφορά τις παρατηρήσεις για την πρόταση του υπουργείου, στις περισσότερες περιπτώσεις προκύπτει αμφισβήτηση της δυνατότητας να ασκήσει το ρόλο του ο φορέας, δηλαδή μία ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων» και μετοχικό κεφάλαιο 200.000 ευρώ.
Επίσης, αμφισβητείται ο ρόλος του Ινστιτούτου Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών, το οποίο εμπλέκει η νομοθετική πρόταση. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά τα σωματεία εργαζομένων στο ΙΓΜΕ και στα ΕΛ.ΠΕ., για την ανάληψη του ρόλου που προβλέπει, το κείμενο προϋποθέτει την οικονομική του στήριξη, προκειμένου να έχει επαρκή στελέχωση και απαιτούμενες υποδομές, που να υποστηρίζουν υψηλής τεχνολογίας δεδομένα. Αυτό, δε, επειδή το ΙΓΜΕ χάνει συνεχώς προσωπικό και θα αντιμετωπίσει προβλήματα υλοποίησης, ακόμη και στα επιστημονικά προγράμματα που προωθεί μέσω ΕΣΠΑ.
Αναφορικά με τη μορφή της εταιρείας, παρατηρείται ότι το κείμενο δεν παραπέμπει σε φορέα διαχείρισης των δικαιωμάτων του ελληνικού Δημοσίου προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος.
Με δεδομένο ότι ο φορέας δεν θα έχει έσοδα, τουλάχιστον για τους πρώτους δώδεκα μήνες, το μετοχικό κεφάλαιο δεν μπορεί να καλύψει τα έξοδά του. Επίσης, για λόγους απήχησης του φορέα στις διεθνείς πετρελαϊκές εταιρείες, θα πρέπει το κεφάλαιο να ανταποκρίνεται στην οργάνωση και αποστολή του.
Τέλος, προτείνεται η επανενεργοποίηση του νόμου 2289/95, με βάση τον οποίο ολοκληρώθηκε ο κύκλος παραχωρήσεων 95-97 στη Δυτική Ελλάδα, που είναι πλήρως εναρμονισμένος με την κοινοτική οδηγία, ενώ η εφαρμογή του μέσω 4 συμβάσεων (2 με Τriton, 2 με Enetrprise) δεν προκάλεσε την παραμικρή διαμαρτυρία ή ένσταση των επενδυτών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου