ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΟΥ ΑΠΟΔΙΔΕΤΑΙ ΣΤΟΝ ΒΕΛΑΣΚΕΘ ΣΤΑ ΥΠΟΓΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΓΕΪΛ
΄Ηταν «θαµµένος» σχεδόν επί έναν αιώνα στα υπόγεια του Πανεπιστηµίου του Γέιλ. Νέα έρευνα υποστηρίζει πως ο βαριά πληγωµένος από τον χρόνο πίνακας, «Η εκπαίδευση της Παρθένου», είναι αυθεντικό έργο του Ντιέγκο Βελάσκεθ.
Αν κάτι τέτοιο ισχύει, το σοκ για τους φιλότεχνους θα είναι µεγάλο. Οχι µόνο επειδή µέσα σε δέκα µήνες αποκαλύπτεται ακόµη ένα άγνωστο αυθεντικό έργο του «πατέρα» της ισπανικής σχολής και από τους σηµαντικότερους ζωγράφους του µπαρόκ _ το προηγούµενο, το «Πορτρέτο άνδρα», είχε
εντοπιστεί στη διάρκεια συντήρησης, τον Σεπτέµβριο, στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης _ αλλά και επειδή ο συγκεκριµένος πίνακας θα δώσει πληροφορίες για την πρώιµη φάση του Βελάσκεθ, καθώς χρονολογείται γύρω στο 1617. «Κλειδί» για την απόδοση του έργου στον Βελάσκεθ είναι η σύγκρισή του µε άλλα έργα του όπως «Η προσκύνηση των Μάγων» και το «Δείπνο στους Εµµαούς», όπου διακρίνονται οµοιότητες τόσο ως προς τη σύνθεση όσο και ως προς την απόδοση των ρούχων και των αντικειµένων αλλά και το παιχνίδι φωτός και σκιάς, ενώ καθοριστική υπήρξε η αντιπαραβολή του µε το «Γεύµα», που βρίσκεται στο Ερµιτάζ της Αγίας Πετρούπολης.
«Μια βαθύτερη εξέταση του στυλ, της τεχνικής και των ζωγραφικών ιδεών δείχνει µία και µοναδική προέλευση: τον Ντιέγκο Βελάσκεθ» λέει στην ισπανική εικαστική επιθεώρηση «Αrs Μagazine» ο άνθρωπος που υποστηρίζει τη νέα ταυτότητα του πίνακα, ο επιµελητής του Μουσείου του Σαν Ντιέγκο, Τζον Μαρκιάρι.
Ο πίνακας που απεικονίζει µια σκηνή που δεν είναι γνωστή από τη Βίβλο _ την Παρθένο ανάµεσα στους αγίους Ιωακείµ και Αννα ενώ στο βάθος διακρίνεται ένας άγγελος _έχει υποστεί φθορές, ενώ 25 εκατοστά από το άνω µέρος του έχουν καταστραφεί και προβλήµατα υπάρχουν και στις πλευρές.
Οι εργασίες συντήρησης δεν µπορούν να αρχίσουν ώσπου ο ταλαιπωρηµένος καµβάς να «µιλήσει» για το παρελθόν του έργου.
Από τη Μεσόγειο στην Αµερική
Πώς βρέθηκε το έργο στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού; Ο Τζον Μαρκιάρι πιστεύει πως έφθασε στην Αµερική το 1925 µε τα πλοία της εταιρείας του Τάουνσεντ, που δραστηριοποιούνταν εµπορικά στη Μεσόγειο. Στα αρχεία του Γέιλ καταγράφεται πως οι Χένρι και Ρέιναµ Τάουνσεντ δώρισαν στο Πανεπιστήµιο του Γέιλ «δύο ελαιογραφίες σε καµβά µε κορνίζα, ισπανικές, στο στυλ του Μουρίγιο, µε θρησκευτικό θέµα» και δεν αποκλείεται το ένα από αυτά το επίµαχο. Για πρώτη φορά δε, ο πίνακας φωτογραφήθηκε το 1946. Η συζήτηση για την αυθεντικότητά του εκτιµάται πως θα διαρκέσει επί µακρόν, ενώ µε ενδιαφέρον αναµένεται η θέση που θα πάρει το (µουσείο) Πράδο.
tanea
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου