Η ώρα των ιδιωτικοποιήσεων σήμανε για την κυβέρνηση, που συγκαλεί Υπουργικό Συμβούλιο, ίσως και αύριο, προκειμένου να ληφθούν οι πρώτες αποφάσεις και να δρομολογηθούν οι σχετικές διαδικασίες, ώστε να αρχίσουν να εισρέουν στα δημόσια ταμεία τα αντίστοιχα έσοδα.
Ετσι, σε πρώτη φάση προωθούνται οι υποδομές, τα λιμάνια, τα αεροδρόμια και τα ακίνητα του Δημοσίου για παραχώρηση σε ιδιώτες προς εκμετάλλευση, για συγκεκριμένη χρονική περίοδο, 20-40 χρόνων. Στο τέλος της περιόδου της σύμβασης τα εν λόγω περιουσιακά στοιχεία θα ανήκουν και πάλι στο Δημόσιο, το οποίο εν τω μεταξύ θα επωφελείται από την είσπραξη μισθωμάτων. Οι ιδιώτες που θα ενδιαφερθούν, θα έχουν την υποχρέωση να αναβαθμίσουν τα εν λόγω ακίνητα, πραγματοποιώντας επενδύσεις και θα εισπράττουν
έσοδα από την εκμετάλλευσή τους, ανάλογα με τη συμφωνία. Πρόκειται σε μεγάλο βαθμό για επανάληψη του μοντέλου του αεροδρομίου των Σπάτων και της Αττικής Οδού.
Παράλληλα, όμως, η κυβέρνηση δεν αποκλείει και την πλήρη ιδιωτικοποίηση ορισμένων περιουσιακών στοιχείων του, όπως τα καζίνα, για τα οποία δεν βλέπει κανένα λόγο να τα διατηρεί το Δημόσιο. Επίσης, εκτός από τα καζίνα στη λύση της ιδιωτικοποίησης προσανατολίζεται και για τη ΛΑΡΚΟ, καθώς η άνοδος της τιμής του νικελίου την έχει καταστήσει ελκυστική στους ξένους επενδυτές. Σημείο αιχμής αποτελεί, όμως, όπως προέκυψε και από τη σύσκεψη του Σαββάτου, η τύχη των μεγάλων δημόσιων επιχειρήσεων, όπως η ΔΕΗ, η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ. Στη σύσκεψη η υπουργός Περιβάλλοντος κ. Τ. Μπιρμπίλη επανέλαβε, σύμφωνα με πληροφορίες, τις επιφυλάξεις που είχε και παλαιότερα διατυπώσει σχετικά με την παραχώρηση μονάδων της ΔΕΗ σε ιδιώτες. Ετσι, το θέμα παραμένει ανοιχτό, προκειμένου να ληφθούν αποφάσεις σε υψηλότερο επίπεδο.
Διαχωρισμός των εταιρειών
Επίσης, δεν αποφασίσθηκε η κατεύθυνση που θα ακολουθηθεί σε ό,τι αφορά την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ. Το βέβαιο είναι ότι σε πρώτη φάση θα υπάρξει ένας διαχωρισμός των εταιρειών, σύμφωνα και με τις κοινοτικές απαιτήσεις, μεταξύ της υποδομής των δικτύων και της παροχής των υπηρεσιών ύδρευσης. Η υποδομή θα παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο, ενώ οι υπηρεσίες θα ιδιωτικοποιηθούν. Ομως, ο τρόπος ιδιωτικοποίησης δεν έχει οριστικοποιηθεί. Εξετάζεται η πιθανότητα να εφαρμοσθεί και εδώ το μοντέλο της σύμβασης παραχώρησης. Ο ιδιώτης θα αναλάβει το μάνατζμεντ και θα εκμεταλλεύεται την εταιρεία για ορισμένο χρονικό διάστημα. Ενδεχομένως, σε αυτή την περίπτωση να αποκτήσει και ένα πακέτο μετοχών, έναντι του ανάλογου τιμήματος, όχι όμως το πλειοψηφικό πακέτο.
Τα αναμενόμενα έσοδα, πάντως, με βάση αυτή τη μέθοδο ιδιωτικοποίησης, των συμβάσεων παραχώρησης, δεν θα είναι μεγάλα. Η κυβέρνηση φέρεται να θεωρεί σημαντικότερο στη φάση αυτή τη μείωση δαπανών και την αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων, παρά την άμεση αύξηση εσόδων, που άλλωστε σε κάθε περίπτωση θα είναι λίγα σε σύγκριση με αυτά που χρειάζονται για τη μείωση των 300 δισ. ευρώ του χρέους. Μόνο και μόνο η εξυγίανση του ΟΣΕ ( που τώρα σημειώνει ζημιές) εφόσον επιτευχθεί, θα εξοικονομήσει στο δημόσιο 1 δισ. ευρώ τον χρόνο.
Οι Κινέζοι θέλουν τα λιμάνια
ΤΟ ΚΙΝΕΖΙΚΟ ενδιαφέρον για τη χρήση και διαχείριση ελληνικών λιμανιών και λιμενικών υποδομών επανέλαβε χθες ο κινέζος υφυπουργός Μεταφορών Weng Μengyong κατά τη διάρκεια της συνάντησης που είχε με την υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Λούκα Κατσέλη.
tanea
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου