www.kryfokamari.blogspot.com

Τρίτη 25 Μαΐου 2010

«Ράμπο» εναντίον καρτέλ και ακρίβειας

Ράμπο για το κυνήγι των καρτέλ βγάζει στην αγορά ώς τα τέλη του έτους το υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, καθώς διαπιστώνεται ότι αρκετοί κλάδοι ελέγχονται από λίγους μεγάλους ομίλους, την ίδια ώρα που τα περιθώρια κέρδους βιομηχανιών και σούπερ μάρκετ ξεπερνούν ακόμη και το 50%.

Πρόκειται για την νέα Αντιμονοπωλιακή Υπηρεσία, η οποία θα ανήκει στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και θα δρα προληπτικά ώστε να εντοπίζει τους κλάδους και τις αγορές όπου κυριαρχεί ο νόμος των καρτέλ και δεν λειτουργεί σωστά ο ανταγωνισμός. Οι ελεγκτές- επιστήμονες που θα στελεχώνουν την Αντιμονοπωλιακή Υπηρεσία θα αναλύουν συνεχώς τη δομή των αγορών, τη συγκέντρωση σε κάθε κλάδο και των συνθηκών του ανταγωνισμού προκειμένου να εντοπίζουν εναρμονισμένες πρακτικές. Στις έρευνές τους θα αξιοποιούν ως εργαλεία το Παρατηρητήριο Τιμών, καθώς και τα κοστολογικά στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η αρμόδια Διεύθυνση της Υπηρεσίας

Εποπτείας της Αγοράς.


Η Αντιμονοπωλιακή Υπηρεσία θα έχει μάλιστα τη δυνατότητα να παρεμβαίνει άμεσα με τη λήψη μέτρων όταν εντοπίζει προβλήματα στον ανταγωνισμό, ενώ θα λειτουργεί σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, το νομοθετικό πλαίσιο της οποίας αναμένεται σύντομα να αναμορφωθεί. Ανάλογες αρχές λειτουργούν ήδη σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γερμανία και η Βρετανία. Ηδη στο υπουργείο επεξεργάζονται και ρύθμιση για τη διεκδίκηση αποζημιώσεων από τους θιγόμενους από παραβιάσεις της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας η οποία θα είναι έτοιμη έως τον ερχόμενο Ιούνιο. Σύμφωνα με τη ρύθμιση αυτή, οι καταναλωτικές οργανώσεις όπως επίσης επιμελητήρια, επιχειρήσεις και όποιος άλλος θεωρεί ότι θίγεται από αντανταγωνιστικές συμπεριφορές θα μπορούν να υποβάλλουν αγωγές.

Την ίδια ώρα στο μικροσκόπιο της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου μπαίνουν τα περιθώρια κέρδους με τα οποία δουλεύουν βιομηχανίες, προμηθευτές αλλά και αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα καθώς οι αρμόδιες υπηρεσίες έχουν εντοπίσει περιπτώσεις κλάδων όπου τα μεικτά περιθώρια κέρδους ξεπερνούν ακόμα και το 50%. Η διαπίστωση αυτή κάνει τα αρμόδια στελέχη του υπουργείου να επικεντρώνουν το ενδιαφέρον τους στον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνονται οι λιανικές τιμές των προϊόντων. «Το ζητούμενο είναι οι καθαρές χονδρικές τιμές», λέει στα «ΝΕΑ» ο γενικός γραμματέας Εμπορίου Στέφανος Κομνηνός, επισημαίνοντας ότι υπάρχει ένα συνεχόμενο παζάρι μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπόρων για τη διαμόρφωση των τιμών, το οποίο περιλαμβάνει παροχές μεταξύ των δυο πλευρών που όμως πληρώνει τελικά ο καταναλωτής. «Στόχος μας είναι οι καθαρές τιμές χονδρικής και όχι οι ενδεικτικές λιανικές τιμές που δίνουν οι βιομηχανίες για τα προϊόντα τους», σημειώνει.

Προσφορές με αντικειμενικά κριτήρια

Επιπλέον, στις προθέσεις του υπουργείου είναι μέχρι τον ερχόμενο Ιούλιο η θέσπιση αντικειμενικών κριτηρίων στις παροχές των σούπερ μάρκετ με την ύπαρξη ενός ειδικού τιμοκαταλόγου στον οποίο θα καταγράφονται κόστη που ενδεχομένως επιβαρύνουν την τιμή ενός προϊόντος όπως είναι η παρουσία στο ράφι, οι προβολές, οι υπηρεσίες logistics, οι επιστροφές, ο χρόνος πίστωσης κ.ά. Από τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το υπουργείο, προκύπτει ότι σε κλάδους όπως τα καθαριστικά το μεικτό περιθώριο κέρδους φτάνει έως 65%, τα αλλαντικά έως 50%, τα αρτοσκευάσματα έως 45%, τα όσπρια και τα ρύζι έως 40%, τα τυροκομικά έως 30%, προϊόντα προσωπικής υγιεινής έως 40%, τα ζυμαρικά έως 30%, τα αναψυκτικά έως 45%. Το ενδεχόμενο ειδικού τιμοκαταλόγου, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει τεθεί από την πλευρά της βιομηχανίας ενώ από την πλευρά των αλυσίδων υπάρχουν επιχειρηματίες που έχουν ζητήσει να μην περνούν καμία παροχή, να μην υπάρχουν πιστωτικά σημειώματα στο τέλος της χρονιάς, αλλά όλα να φαίνονται στα τιμολόγια.
 
΄Ερευνα σε 40 πολυεθνικούς ομίλους

ΣΤΟ ΣΤΟΧΑΣΤΡΟ του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας έχουν μπει ήδη οι πολυεθνικοί όμιλοι καταναλωτικών προϊόντων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και έχει ζητηθεί από 40 μεγάλες επιχειρήσεις με σημαντική θέση στην ελληνική αγορά να προσκομίσουν έως το τέλος Μαΐου στοιχεία που να τεκμηριώνουν τις τιμές στις οποίες πωλούν τα προϊόντα τους.

Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου έχει ενεργοποιήσει το σύστημα ελέγχου των ενδοομιλικών συναλλαγών, δηλαδή των αγοραπωλησιών προϊόντων μεταξύ των εταιρειών του ιδίου ομίλου, με προφανή στόχο να ελέγξει τον τρόπο διαμόρφωσης των τιμών καθώς, σύμφωνα και με ελέγχους του υπουργείου, πολλά προϊόντα πολυεθνικών πωλούνται στην Ελλάδα ακριβότερα από ό,τι σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές.

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, ο βασικός λόγος είναι ότι πολλοί όμιλοι εταιρειών εφαρμόζουν την τιμολογιακή πολιτική τους καθορίζοντας την κατανομή των κερδών στις διάφορες εταιρείες του ομίλου ανά τον κόσμο και διαμορφώνουν δραστικά τη συνολική φορολογική επιβάρυνσή τους αυξάνοντας με τεχνητό τρόπο τη φορολογητέα βάση του σε ένα κράτος και μειώνοντάς την σε ένα άλλο. Για να το πετύχουν, καταφεύγουν στη μέθοδο της υπερτιμολόγησης και υποτιμολόγησης αγαθών και υπηρεσιών. Το μέτρο αυτό το έχουν συστήσει επανειλημμένως ο ΟΟΣΑ και η Ευρωπαϊκή ΄Ενωση και εφαρμόζεται ήδη σε 45 χώρες παγκοσμίως ενώ στην Ε.Ε. το έχουν εφαρμόσει 16 κράτη-μέλη.

Στο «μικροσκόπιο» οι προσφορές στα ράφια των σούπερ μάρκετ

ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ στις προσφορές των σούπερ μάρκετ επιχειρεί να φέρει η αγορανομική διάταξη που έχει επεξεργαστεί η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και αναμένεται να δημοσιοποιηθεί τις επόμενες ημέρες. Σύμφωνα με τη νέα αγορανομική διάταξη, στο εξής θα πρέπει το όφελος της προσφοράς για τον καταναλωτή να είναι εμφανές, δηλαδή στην πινακίδα πώλησης θα πρέπει να αναγράφονται υποχρεωτικά η βασική τιμή του προϊόντος ανά μονάδα μέτρησης και ανά συσκευασία προϊόντος, πριν και μετά την προσφορά. Οταν η προσφορά είναι ένα δώρο ανόμοιο με το βασικό προϊόν, θα πρέπει και πάλι να αναφέρεται ρητά το όφελος για τον καταναλωτή, δηλαδή η τιμή του ανόμοιου προϊόντος.

Σύμφωνα με τις διατάξεις της αγορανομικής στις περιπτώσεις συσκευασμένων προϊόντων θα επιτρέπεται να γίνονται προσφορές τρεις φορές τον χρόνο για το ίδιο προϊόν αλλά όχι συνεχόμενα, με μέγιστη διάρκεια ισχύος της προσφοράς τούς δυο μήνες. Τυχόν αποθέματα θα μπορούν να συνεχίσουν να διατίθενται έως και 14 ημέρες μετά το τέλος του διμήνου. Επίσης όταν πρόκειται για επώνυμες και κλειστές συσκευασίες προϊόντων, που διατίθενται μέσω προωθητικών ενεργειών, απαγορεύεται η καταστροφή της συσκευασίας και η πώληση του περιεχομένου αυτών ως μεμονωμένα προϊόντα.

Πώς θα προκύπτει η αξία

Σε περίπτωση που το ανόμοιο προϊόν- δώρο δεν πωλείται μεμονωμένα, τότε η αξία του θα προκύπτει από τα τιμολόγια αγοράς του προϊόντος- δώρου της προωθητικής ενέργειας προσαυξημένης με ποσοστό 25% που αντιστοιχεί σε μέσο περιθώριο κέρδους λιανικώς. Σε περίπτωση που το ανόμοιο δώρο διατίθεται προς πώληση και μεμονωμένα, το δώρο δεν θα πρέπει να είναι κατώτερης ποιότητας και η αξία του δεν θα μπορεί να υπερβαίνει την τιμή πώλησης του προωθούμενου προϊόντος.

Επίσης, σε προϊόντα των οποίων οι τιμές έχουν ανατιμηθεί, θα απαγορεύεται να διατεθούν με προσφορά ή προωθητική ενέργεια για περίοδο τουλάχιστον τριών μηνών.

Τέλος, με ευθύνη της επιχείρησης που πραγματοποιεί τις παραπάνω προωθητικές ενέργειες και στο πλαίσιο προστασίας του καταναλωτικού κοινού, θα πρέπει να λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε ο πελάτης, προσερχόμενος στο ταμείο, να είναι απολύτως ενήμερος για το οικονομικό όφελος που θα έχει από την ενέργεια αυτή.
tanea

Δεν υπάρχουν σχόλια: