Τις τεράστιες διαστάσεις που έχει πάρει η φροντιστηριακή εκπαίδευση στις ευρωπαϊκές χώρες, καθώς και τις επιπτώσεις που έχει αυτή για την κοινωνική ισότητα επισημαίνει πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τίτλο «Η πρόκληση της σκιώδους εκπαίδευσης».
Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται στη συντριπτική πλειονότητα των ευρωπαϊκών κρατών, καθώς οι γονείς βάζουν ολοένα περισσότερα χρήματα στην άκρη προκειμένου να εξασφαλίσουν ενισχυτική εκπαίδευση για τα παιδιά τους, πέραν αυτής που προσφέρεται στο δημόσιο σχολείο. Μόνο στη Γαλλία και τη Γερμανία, οι οικογένειες δαπανούν περισσότερα από 3 δισ. ευρώ ετησίως για τα δίδακτρα των φροντιστηρίων.
Εκτός από τα τεράστια ποσά που δαπανώνται στη «σκιώδη εκπαίδευση», η έκθεση της ΕΕ επισημαίνει ότι η τάση αυτή διευρύνει τις ανισότητες στην Ευρώπη, καθώς τα παιδιά των πιο ευκατάστατων οικογενειών έχουν πρόσβαση σε περισσότερα ιδιαίτερα μαθήματα, γεγονός που έχει σοβαρές
κοινωνικές επιπτώσεις, όπως αναφέρει.
«Η σκιώδης εκπαίδευση έχει πάρει τέτοιες διαστάσεις και έχει τόσο σοβαρές επιπτώσεις για την κοινωνική ισότητα, την οικονομία της γνώσης, το έργο των σχολείων και τη ζωή των μαθητών και τον οικογενειών τους, που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί», υπογραμμίζει ο συντάκτης της έκθεσης, Μαρκ Μπρέι.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συλλέχθηκαν από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες για την τελευταία τετραετία, ο κλάδος της φροντιστηριακής εκπαίδευσης στη Γαλλία υπολογίζεται ότι αντιστοιχούσε σε 2,2 δισ. ευρώ το 2007 και εκτιμάται ότι αναπτύσσεται με ρυθμό 10% κάθε χρόνο.
Δεύτερη σε σειρά έρχεται η Γερμανία, όπου οι οικογένειες καταβάλλουν σε δίδακτρα φροντιστηρίων 900 εκατ. έως 1,5 δισ. ευρώ ετησίως, το μεγαλύτερο τμήμα των οποίων αφορά σε πρόσθετα μαθήματα για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στη Γαλλία και το Βέλγιο, η χρέωση της διδακτικής ώρας ξεπερνά τα 30 ευρώ/ώρα.
Εντυπωσιακή άνθηση της φροντιστηριακής εκπαίδευσης παρατηρείται και στη νότια Ευρώπη, όπου τα εκπαιδευτικά συστήματα θεωρείται ότι υπολείπονται αυτών του ευρωπαϊκού βορρά. Στην Κύπρο, την Ελλάδα, την Ισπανία και την Πορτογαλία, οι οικογένειες αφιερώνουν μεγάλο ποσοστό του ετήσιου εισοδήματός τους σε συμπληρωματικά μαθήματα.
«Οι μαθητές καταφεύγουν στα ιδιαίτερα μαθήματα ολοένα λιγότερο επειδή χρειάζονται πραγματικά βοήθεια την οποία δεν βρίσκουν στα δημόσια σχολεία και ολοένα περισσότερο επειδή θέλουν να διατηρήσουν το συγκριτικό πλεονέκτημα που ήδη έχουν οι επιτυχημένοι και προνομιούχοι», τονίζει ο Γιαν Τρασζκίνσκι, επικεφαλής του Τμήματος Εκπαίδευσης και Κουλτούρας της Κομισιόν το οποίο ζήτησε να διεξαχθεί η έρευνα.
Σύμφωνα με την έρευνα, ιδιαίτερα μαθήματα κάνουν σε μεγαλύτερο ποσοστό τα παιδιά των ευκατάστατων και συνήθως αστικών οικογενειών και όχι τα παιδιά οικογενειών που ανήκουν στην εργατική τάξη. Σε πολλές χώρες, μάλιστα, ιδιαίτερα κάνουν μαθητές που ήδη παρακολουθούν ιδιωτικά σχολεία, γεγονός που βαθαίνει ακόμη περισσότερο τις κοινωνικές ανισορροπίες.
Ο κλάδος των φροντιστηρίων αποτελεί αναπτυσσόμενη πηγή απασχόλησης, στον οποίο πολλοί εκπαιδευτικοί βρίσκουν απασχόληση. «Αυτός φαίνεται πως είναι ο λόγος για τον οποίοι οι κυβερνήσεις και τα εμπορικά συνδικάτα αποφεύγουν να ασχοληθούν με το θέμα», εξηγεί ο κ. Τρασζκίνσκι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου