www.kryfokamari.blogspot.com

Παρασκευή, 12 Νοεμβρίου 2010

Πρόληψη: ο «εχθρός» του διαβήτη

Η ανθυγιεινή ζωή, το κάπνισμα και η καθιστική ζωή είναι τα τρία «χ» της υγείας, αφού ευθύνονται για την ραγδαία αύξηση των ασθενών που πάσχουν από διαβήτη. Είναι ενδεικτικό πως στην χώρα μας ένα εκατομμύριο πολίτες νοσούν, γεγονός που κάνει τους ειδικούς να κάνουν λόγο για επιτακτική ανάγκης προγραμμάτων πρόληψης.


Το πρώτο θετικό βήμα προς την κατεύθυνση αυτή είναι πως το υπουργείο Υγείας ετοιμάζει το πρώτο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τον Σακχαρώδη διαβήτη με έμφαση τόσο στην πρόληψη όσο και στην εκπαίδευση του πληθυσμού. Όπως υπογραμμίζουν οι ειδικοί οι τρεις άξονες δράσεις είναι οι εξής:

* Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του πληθυσμού σε θέματα πρόληψης (υγιεινή διατροφή, πρόληψη παχυσαρκίας, διευκόλυνση άσκησης.)

* Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των εργαζομένων στις υπηρεσίες υγείας (εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας σε θέματα πρόληψης και αντιμετώπισης του Διαβήτη)

*Βελτίωση της παρεχόμενης εξειδικευμένης περίθαλψης

Παράλληλα, θα επιχειρηθεί για πρώτη φορά η επιδημιολογική χαρτογράφηση του Διαβήτη και των επιπλοκών του στην Ελλάδα και τον υπόλοιπο κόσμο καθώς και η πραγματική αποτίμηση του
κόστους της πάθησης.

Τα παραπάνω τόνισαν κατά την σημερινή συνέντευξη Τύπου με αφορμή την παγκόσμια Ημέρα κατά του Διαβήτη (14 Νοεμβρίου) ο Πρόεδρος της Ελληνικής Διαβητολογικής Εταιρείαςκ. Ιωάννης Ιωαννίδης και η Γενική Γραμματέας της ΕΔΕ κ. Ερυφίλη Χατζηαγγελάκη.

Η πρόληψη είναι το «Α» της υγείας

Τα πέντε βήματα που απομακρύνουν τους πολίτες από τον κίνδυνο να εμφανίσουν διαβήτη ανέλυσαν οι ειδικοί, υπογραμμίζοντας πως η πρόληψη είναι το «Α» στο αλφαβητάρι της υγείας. Σημείωσαν δε, πως η σημασία της πρόληψης είναι διπλά σημαντική για εκείνους τους ανθρώπους που διατρέχουν υψηλότερες πιθανότητες να νοσήσουν στο μέλλον από διαβήτη – δηλαδή, υπέρβαροι ή παχύσαρκοι, άτομα με οικογενειακό ιστορικό Διαβήτη,υπερτασικοί, άτομα μευψηλά τριγλυκερίδια, καπνιστές και όσοι κάνουν καθιστική ζωή.

·Απώλεια 5% - 7% του σωματικού βάρους

·150 λεπτά άσκηση την εβδομάδα (μισή ώρα κάθε μέρα)

·Μείωση του κορεσμένου (ζωικού)λίπους

·Αύξηση κατά τουλάχιστον 10% των φυτικών ινών της τροφής (με λαχανικά, φρούτα, δημητριακά ολικής άλεσης, όσπρια)

·Μείωση των συνολικών θερμίδων που λαμβάνονται με το φαγητό

Μεγάλη μελέτη στη Φινλανδία έδειξε πως με τα πέντε αυτά μέτρα μειώνεται έως και 58% ο κίνδυνος εμφάνισης Σακχαρώδη Διαβήτη.Μάλιστα, στις ηλικίες άνω των 60 χρόνων- που είναι και πιο ευάλωτες στο Διαβήτη- η μείωση του κινδύνου μπορεί να φτάσει το 71%.

Οι αριθμοί του…διαβήτη

* Περισσότερα από 285 εκατομμύρια άτομα με Διαβήτη παγκοσμίως σήμερα

* Τα άτομα με Διαβήτη θα αποτελούν το 8% του πληθυσμού παγκοσμίως έως το 2030

* Κάθε 10 δευτερόλεπτα, 2 άνθρωποι νοσούν από Διαβήτη.

* Κάθε 10 δευτερόλεπτα, 1 άνθρωπος πεθαίνει από αίτιο σχετικό με τον Διαβήτη.

* 4η αιτία θανάτου παγκοσμίως

* 4 εκατομμύρια θάνατοι από Διαβήτη ετησίως

* 1 στους 20 θανάτους ατόμων κάθε ηλικίας οφείλεται άμεσα ή έμμεσα στο Διαβήτη - στις ηλικίες 35 έως 64, η αναλογία διπλασιάζεται στο 1 προς 10.

* 7 εκατομμύρια νέα περιστατικά Διαβήτη κάθε χρόνο

* 40 – 59 ετών είναι οι ηλικίες που πλήττονται περισσότερο από το Διαβήτη

* 80% των θανάτων σημειώνονται σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος

* 878 δολάρια είναι το μέσο κόστος του Διαβήτη ανά ασθενή για το 2010 παγκοσμίως

* 2.5% - 15% των Δαπανών Υγείας κάθε χώρας σχετίζονται με το Διαβήτη

Δεν υπάρχουν σχόλια: