www.kryfokamari.blogspot.com

Τετάρτη 18 Αυγούστου 2010

Ξεκινάει η υποβολή των συγκεντρωτικών καταστάσεων τιμολογίων

Στις 26 Αυγούστου ξεκινάει η υποβολή των συγκεντρωτικών καταστάσεων πελατών - προμηθευτών του άρθρου 20 του Π.Δ. 186/92, αρκετούς μήνες νωρίτερα από ότι συνηθιζόταν τα τελευταία χρόνια. Ποιους όμως αφορά το συγκεκριμένο μέτρο του υπουργείου; Δείτε στο αφιέρωμα του enet.gr που ακολουθεί, με τη μορφή ερωταπαντήσεων, όλες τις λεπτομέρειες για τον τρόπο υποβολής, τις προθεσμίες καθώς και τα πρόστιμα που παραμονεύουν για όποιον ξεχαστεί ή υποβάλλει λανθασμένα στοιχεία.

Οι συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών - προμηθευτών είναι στην ουσία ένα μέσο ελέγχου του υπουργείου Οικονομικών, έστω και με λίγο άχαρο για την ηλεκτρονική εποχή που διανύουμε, τρόπο. Πρόκειται για διασταύρωση των συναλλαγών άνω των 300 ευρώ που πραγματοποιούνται από τους
επιτηδευματίες.

Πώς γίνεται αυτό; Οι υπόχρεοι καλούνται να υποβάλλουν καταστάσεις με βάση το ημερολογιακό έτος, για φέτος 1/1/2009-31/12/2009, στις οποίες αναγράφονται συγκεντρωτικά στοιχεία για όλες τις συναλλαγές με τους πελάτες και τους προμηθευτές τους που αφορούν παραστατικά άνω των 300 ευρώ.

Για κάθε έναν πελάτη ή προμηθευτή ζητείται ο συνολικός αριθμός παραστατικών και το συνολικό ποσό τους, εάν υπάρχουν περισσότερα από ένα.

Είμαι υποχρεωμένος να υποβάλλω κατάσταση για το έτος 2009;

Υποχρέωση να υποβάλλουν συγκεντρωτικές καταστάσεις για το 2009, έχουν:

♦ όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες και επιτηδευματίες με ατομική επιχείρηση

♦ όλες οι εταιρείες (Ο.Ε., ΕΠΕ, ΑΕ) και κοινοπραξίες που είχαν δραστηριότητα μέσα στο ημερολογιακό έτος

♦ Το Δημόσιο και οι αγρότες

Αυτό σημαίνει πως ακόμη και οι νέοι που ξεκίνησαν στην αγορά εργασίας με "μπλοκάκι" μέσα στο 2009, θα πρέπει να μπουν στη διαδικασία υποβολής της κατάστασης.

Τρόποι υποβολής της κατάστασης

Σύμφωνα με το υπουργείο, ο αποκλειστικός τρόπος υποβολής των καταστάσεων για συναλλαγές από 1/1/2005 και μετά είναι μέσω διαδικτύου με την βοήθεια ηλεκτρονικού αρχείου.

Σε περίπτωση που δεν διαθέτετε ηλεκτρονικό υπολογιστή, η εάν συναντήσετε δυσκολίες με την δημιουργία του αρχείου υπάρχει λύση. Δίνεται η δυνατότητα να συμπληρώσετε τις καταστάσεις χειρόγραφα στα ειδικά έντυπα και να τις υποβάλεται από τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (και όχι από τις ΔΟΥ).

Προσοχή, όμως, καθώς για τις περιπτώσεις χειρόγραφης υποβολής, ο αριθμός των εγγραφών (πελάτες και προμηθευτές) δεν θα πρέπει να ξεπερνάει τις δέκα καταχωρήσεις.

Στην περίπτωση που προτιμήσετε την υποβολή μέσω διαδικτύου, θα πρέπει να έχετε εγγραφεί στη σχετική υπηρεσία του υπουργείο (www.taxisnet.gr) και να έχετε όνομα χρήστη και κωδικό. Αίτηση μπορεί να γίνει μέχρι και δέκα εργάσιμες πριν από τη λήξη της προθεσμίας.

Πώς θα φτιάξω την κατάσταση πελατών-προμηθευτών;

Εάν χρησιμοποιείτε κάποιο πρόγραμμα μηχανογράφησης για την τήρηση των βιβλίων σας, υπάρχει η δυνατότητα αυτόματης δημιουργίας αρχείου από το πρόγραμμα, το οποίο σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να επαληθεύεται, πριν την υποβολή, ειδικά αν δεν έχετε μεγάλο πλήθος παραστατικών.

Εάν είστε από αυτούς που τηρούν χειρόγραφα βιβλία, μπορείτε να δημιουργήσετε το αρχείο μέσω προγράμματος που είναι διαθέσιμο στη σελίδα της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (www.gsis.gr -> On Line Υπηρεσίες -> Υπηρεσίες προς Επιχειρήσεις -> e-Κ.Β.Σ.).

Σε κάθε περίπτωση (μέσω της ιστοσελίδας ή μέσω προγράμματος λογιστικής) το αρχείο πρέπει να είναι σε συμπιεσμένη μορφή και να μην περιέχει ελληνικούς χαρακτήρες στο όνομα του. Όπως σημειώθηκε και παραπάνω η δυνατότητα χειρόγραφης κατάστασης παρέχεται σε φορολογούμενους με λίγες μόνο εγγραφές πελατών προμηθευτών (κάτω από δέκα). Απαιτείται ένα αρχείο και για τις καταστάσεις πελατών και προμηθευτών. Νέο αρχείο ζητείται μόνο σε περίπτωση πιστωτικών υπολοίπων (εάν έχετε κόψει η λάβει πιστωτικά παραστατικά), τα οποία μπαίνουν σε ξεχωριστή κατάσταση.

Πότε πρέπει να υποβάλω την δήλωση;

Σχεδόν κάθε χρόνο, η προθεσμία υποβολής συνηθιζόταν να παίρνει παράταση μέχρι τις αρχές του επόμενου έτους από τον Σεπτέμβρη που οριζόταν αρχικά. Με τον καινούριο φορολογικό νόμο και προφανώς για λόγους επίσπευσης των ελέγχων, θεσπίστηκαν καταληκτικές ημερομηνίες στα τέλη Ιουνίου κάθε έτους.

Κατ' εξαίρεση για τις συναλλαγές που αφορούν το 2009 και λόγω του ότι ο νόμος ψηφίστηκε μέσα στο έτος, το υπουργείο έδωσε παράταση μερικών εβδομάδων στις καταληκτικές ημερομηνίες υποβολής. Σε κάθε περίπτωση, εξαρτώνται από το τελευταίο ψηφίο του ΑΦΜ, και παρουσιάζονται αναλυτικά στον παρακάτω πίνακα.

Τελευταίο ψηφίο ΑΦΜ                         Ημερομηνία υποβολής

1,2,3                                                               26/08/10

4,5,6                                                               30/08/10

7,8,9                                                                3/09/10

0                                                                      6/09/10

Πρέπει να υποβάλλω δήλωση εάν έκανα διακοπή εργασιών μέσα στο 2009;

Εάν ο επιτηδευματίας είχε έστω και μια μέρα δραστηριότητα, μέσα στο 2009, είναι υποχρεωμένος να υποβάλει κατάσταση.

Τι πληροφορίες πρέπει να συμπεριλάβω στη δήλωση;

Οι καταστάσεις θα πρέπει να συμπεριλαμβάνουν την επωνυμία του υπόχρεου, το επάγγελμα, την ταχυδρομική διεύθυνση, το ΑΦΜ καθώς επίσης και τον συνολικό αριθμό και την αξία των παραστατικών που εκδόθηκαν μέσα στη χρονιά.

Πώς υπολογίζω την αξία για το κάθε παραστατικό;

Σύμφωνα με το νόμο, στις καταστάσεις πελατών-προμηθευτών θα πρέπει να περιλαμβάνεται η αξία του εσόδου ή δαπάνης, χωρίς το ΦΠΑ. Συμπεριλαμβάνεται μόνο εάν είναι μεγαλύτερη των 300 ευρώ.

Εάν έχω αλλάξει επωνυμία μέσα στο ημερολογιακό έτος με ποια επωνυμία και πόσες δηλώσεις θα υποβάλω;

Σε τέτοια περίπτωση υποβάλεται μόνο μια δήλωση με την τελευταία επωνυμία που είχε ο επιτηδευματίας.

Έχω υποχρέωση υποβολής μηδενικής δήλωσης;

Δεν υπάρχει υποχρέωση υποβολής μηδενικής δήλωσης, από τη στιγμή που ούτε για το 2009 δεν είναι υποχρεωτική η αναγραφή της συνολικής αξίας των συναλλαγών που αφορούν λιανικές πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών.

Σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια, όπου φορολογούμενοι που δεν είχαν παραστατικά άνω των 300 ευρώ όφειλαν να κάνουν δήλωση για το συνολικό ποσό των λιανικών πωλήσεων τους.

Εάν έχω υπερδωδεκάμηνη χρήση, πώς υποβάλω δήλωση;

Από τη στιγμή που η δήλωση αφορά ημερολογιακό έτος, θα πρέπει να υπολογιστούν τα παραστατικά που αφορούν το ημερολογιακό έτος ανεξαρτήτων λογιστικής η άλλης περιόδου. Π.χ για χρήση 1/6/09-31/12/10 θα πρέπει να υποβληθούν δύο δηλώσεις, μία το 2010 για τη χρήση 1/6-31/12/09 και μία το 2011 για ολόκληρο το 2010.

Ποιες συναλλαγές δεν καταχωρούνται;

Οι συναλλαγές που δεν καταχωρούνται, όπως ορίζει ο νόμος είναι :

-πωλήσεις προς ιδιώτες

-λογαριασμοί ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, τηλεπικοινωνιών (εκτός ΟΤΕ)

-ταχυδρομικά τέλη (ΕΛ.ΤΑ)

-φορτωτικές ΟΣΕ

-αποδείξεις ΚΤΕΛ

-συνδρομές σε εφημερίδες και λοιπές οργανώσεις

-κοινόχρηστες δαπάνες

-ενοίκια ακινήτων

-πάρκινγκ, διόδια,εισιτήρια

-τόκοι καταθέσεων

-αποδείξεις πώλησης αεροπορικών εισιτηρίων

-συνολικά έσοδα λιανικών πωλήσεων

-οι συναλλαγές (πωλήσεις ή αγορές) εκτός της χώρας ή από επιχειρήσεις με δραστηριότητας εκτός της χώρας

Τι πρόστιμο θα πληρώσω εάν ξεχαστώ;

Με τσουχτερά πρόστιμα θα έρθουν αντιμέτωποι όσοι δεν υποβάλλουν κατάσταση, ή διαπιστωθεί η υποβολή λανθασμένων στοιχείων ύστερα από τη διασταύρωση. Δείτε αναλυτικά στον παρακάτω πίνακα τα πρόστιμα ανά παράβαση και κατηγορία βιβλίων:

ΕΙΔΟΣ ΠΑΡΑΒΑΣΗΣ            ΥΨΟΣ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΒΙΒΛΙΩΝ ΚΒΣ

                                                                                 Α                      B                            Γ

Μη υποβολή ,εκπρόθεσμη υποβολή,

παράλειψη καταχώρησης,                          300,00 x 3=900       600 x 3=1800        900 x 3=2700

ανακριβής καταχώρηση αξίας για παραλείψεις > 14.673 ευρώ

Παραλείψεις ή ανακρίβειες μέχρι 14.673,00         300,00               600,00                 900,00

Δεν υπάρχουν σχόλια: