Μειώνονται σε έξι τα κλιμάκια, πριμ αντί για επιδόματα, σύνδεση μισθού και εξέλιξης των εργαζομένων στο Δημόσιο με την αποδοτικότητά τους: Ολα τα αντιγράφει η κυβέρνηση από τη Γερμανία, εκτός βέβαια από το ύψος των μισθών
Το γερμανικό μισθολόγιο ετοιμάζεται να προβάρει το ελληνικό Δημόσιο, με κάποιες παραλλαγές από τα μισθολόγια των άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Οχι ως προς το ύψος των μισθών αλλά ως προς την οργάνωση του συστήματος αμοιβών με βάση την απόδοση των υπαλλήλων.
Το γερμανικό μισθολόγιο είχε «πέσει» εξαρχής από την τρόικα στις συζητήσεις επί του μνημονίου και οι πιέσεις αναμένεται να ενταθούν στον νέο γύρο που αρχίζει αύριο. Οι αρχές αυτού του μισθολογίου, που ισχύει από το 1997, με κάποιες προσθήκες το 2002 και το 2005, είναι οι εξής:
- Η εξέλιξη και οι μισθοί των υπαλλήλων συναρτώνται με την απόδοση κατόπιν αξιολόγησης.
- Τα κλιμάκια είναι έξι και η ανέλιξη σε καθένα έχει διαφορετικό χρόνο ωρίμανσης.
- Για τους υπαλλήλους στα σώματα ασφαλείας, τις ένοπλες δυνάμεις, το δικαστικό σώμα και το
διπλωματικό, ισχύουν ειδικά μισθολόγια.
- Ειδικά επιδόματα προβλέπονται μόνον για τις ανώτατες βαθμίδες της διοίκησης και τους ελεγκτικούς μηχανισμούς (εφορίες, τελωνεία, ανεξάρτητες αρχές).
Στη διαδικασία αξιολόγησης κάθε υπαλλήλου υπάρχουν έξι κατηγορίες κριτηρίων, με διαφορετική βαρύτητα.
1. Η απόδοση στην εργασία.
2. Η συμπεριφορά.
3. Η αμεσότητα στην επεξεργασία και εκτέλεση των αποφάσεων.
4. Οι επικοινωνιακές δυνατότητες.
5. Η δημιουργία προτύπου, εάν δηλαδή είναι αποδεκτός από τους συναδέλφους του και την ιεραρχία.
6. Η εν γένει συμπεριφορά του προς την υπηρεσία και τους πολίτες.
Η αξιολόγηση γίνεται από τη διεύθυνση κάθε υπηρεσίας και, στην περίπτωση που αξιολογηθεί αρνητικά, ο υπάλληλος μένει στάσιμος στην ιεραρχική και τη μισθολογική εξέλιξη. Για τους επιμελείς αντιθέτως προβλέπεται ταχύτερη εξέλιξη. Οι ώρες εργασίας είναι 38,5 την εβδομάδα, ωστόσο το Δημόσιο μπορεί να ζητήσει επιπλέον 5 ώρες χωρίς αμοιβή. Στην περίπτωση που προκύψει ανάγκη υπερωριακής απασχόλησης, και αυτή δεν αμείβεται αλλά δίνεται ως αντάλλαγμα ρεπό. Για κάθε υπηρεσία προβλέπονται μετρήσιμοι στόχοι και όταν υπερκαλύπτονται δίνεται εφάπαξ μπόνους αναλόγως του μισθολογικού κλιμακίου κάθε υπαλλήλου.
Με αυτό το μοντέλο εκτιμάται ότι η μείωση της μισθολογικής δαπάνης είναι από 5 έως και 10%. Η μισθολογική σχέση από το χαμηλότερο μέχρι το υψηλότερο κλιμάκιο κάθε κατηγορίας είναι περίπου 1 προς 4. Επίσης υπάρχουν ειδικές προβλέψεις για το ύψος του επιδόματος αδείας, που αρχίζει από το 80% του μισθού για τα χαμηλά μισθολογικά κλιμάκια και υποχωρεί στο 60% στα υψηλότερα.
Η ειδοποιός διαφορά είναι στο ύψος των μισθών, ονομαστικών και πραγματικών. Στο γερμανικό μισθολόγιο έχουν ενσωματωθεί τα επιδόματα που υπήρχαν προ του 1997 και ο εισαγωγικός μισθός (1.290 ευρώ) είναι σχεδόν διπλάσιος από τον εισαγωγικό μισθό στο ελληνικό Δημόσιο (711 ευρώ για την κατηγορία υποχρεωτικής εκπαίδευσης).
Το περιθώριο που είχε τεθεί αρχικά για την κατάρτιση και ψήφιση του μισθολογίου λήγει τον Ιούνιο, ωστόσο υπάρχουν δύο κρίσιμα ζητήματα: Η δαπάνη μισθοδοσίας τον πρώτο μήνα του 2011 κινήθηκε στα περυσινά επίπεδα, ενώ και στις διαδικασίες συλλογής και επεξεργασίας των μισθολογικών στοιχείων διαπιστώνονται καθυστερήσεις και προβλήματα.
Επιδίωξη της κυβέρνησης είναι το μισθολόγιο να συνδυαστεί με την αναδιάρθρωση της δημόσιας διοίκησης που σχεδιάζει το υπουργείο Εσωτερικών, δηλαδή να ισχύσει το 2012. Ο Γ. Ραγκούσης θέλει να έχει τις προτάσεις του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, που ανέλαβε τη χαρτογράφηση (θέσεων, δεξιοτήτων, ειδικοτήτων) και να προχωρήσει μεθοδικά στον νέο Καλλικράτη. Από την άλλη, οι πιέσεις που δέχεται το υπουργείο Οικονομικών δεν αποκλείεται να οδηγήσουν στην επίσπευση του μισθολογίου και να ακολουθήσει η αναδιάρθρωση. Γι' αυτό και έχει ζητηθεί από τον Γ. Παπακωνσταντίνου η ολοκλήρωση των οικονομικών μελετών έως τα τέλη Φεβρουαρίου.
Από τα στοιχεία της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών που δόθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα στην μεικτή επιτροπή των υπουργείων Οικονομικών και Εσωτερικών, υπό τον προϊστάμενο της αρχής, Κ. Παύλου, επιβεβαιώνεται η γενική εκτίμηση ότι κάθε υπηρεσία έχει διαφορετική μισθολογική πολιτική. Μέχρι τώρα έχει πιστοποιηθεί η μισθοδοσία περίπου 560.000 υπαλλήλων από το σύνολο των 770.000 και έχουν ενταχθεί στο σύστημα της αρχής περίπου 270.000. Εχουν εγγραφεί 22.645 φορείς και έχουν πιστοποιηθεί περίπου οι μισοί.
Τις επόμενες μέρες θα εισαχθούν και οι μισθοδοσίες των ΟΤΑ και κατόπιν έχουν σειρά οι ΔΕΚΟ. Η συνολική εικόνα της διοίκησης, της διαστρωμάτωσης των υπαλλήλων και των μισθολογικών ταχυτήτων, πρέπει να ολοκληρωθεί έως το τέλος Φεβρουαρίου.
Αμέσως μετά, η κυβέρνηση περιμένει τις εκθέσεις των εταιρειών ΗΑΥ Group και ICAP Hellas, για τις στρεβλώσεις του ισχύοντος μισθολογίου, τη δυναμική της απασχόλησης στο Δημόσιο και τα μισθολόγια των άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Για τους οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, τους δήμους και τις περιφέρειες, θα ακολουθήσει νέα μελέτη, υπό την αιγίδα της γραμματείας των ΔΕΚΟ. Η αρμόδια επιτροπή πάντως ήδη εξετάζει τις βασικές παραμέτρους των άλλων ευρωπαϊκών συστημάτων.
Από τα σενάρια που εξετάζονται το επικρατέστερο είναι να ενσωματωθεί ένα επίδομα εξομάλυνσης ύψους 140 ευρώ και ο εισαγωγικός μισθός να διαμορφωθεί τότε για κάθε κατηγορία ως εξής: 856 ευρώ για την κατηγορία υποχρεωτικής εκπαίδευσης, 975 ευρώ για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, 1.080 ευρώ για την τεχνολογική και 1.130 για την κατηγορία πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Τα κλιμάκια στο ισχύον μισθολόγιο είναι 18 για κάθε κατηγορία και η εξέλιξη αυτόματη. Υπάρχει και άλλη μία σημαντική διαφορά, που αφορά την ασφαλιστική συμμετοχή. Στη Γερμανία οι μόνιμοι υπάλληλοι δεν έχουν εισφορές, ενώ αντιθέτως στην Ελλάδα αυτές είναι αρκετά υψηλές.
Πάντως από την πλευρά της ΑΔΕΔΥ, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος, Σπ. Παπασπύρος, ως βάση για το νέο μισθολόγιο πρέπει να τεθεί το ποσόν των 1.200 ευρώ μεικτών, ειδάλλως θα προκύψουν και νέες απώλειες, ενώ ήδη οι υπάλληλοι μετρούν μείωση του πραγματικού τους εισοδήματος από 20 έως 25%.
Κοντά στο γερμανικό μισθολόγιο είναι και το αυστριακό, με 7 μισθολογικές κλίμακες αλλά 19 μισθολογικά κλιμάκια για κάθε κατηγορία. Επιμέρους στοιχεία εξετάζονται και από τα μισθολόγια της Ιταλίας, της Γαλλίας και της Ισπανίας.
Και το ισπανικό μισθολόγιο βασίζεται στη σύνδεση παραγωγικότητας-μισθού, ωστόσο οι αυτόνομες περιφέρειες έχουν περιθώρια διαφοροποίησης. Ως προς τη βασική του αρχή προβλέπει την αυτόματη εξέλιξη των υπαλλήλων ανά τριετία. Υπάρχει παράλληλα η διαδικασία της εσωτερικής αξιολόγησης, που επιτρέπει την ταχύτερη εξέλιξη των υπαλλήλων που κρίνονται παραγωγικοί. Στον βασικό μισθό προβλέπεται συμπληρωματική αμοιβή, που προσδιορίζεται από τη θέση εργασίας, παρέχεται ανάλογα με την απόδοση κάθε υπηρεσίας και δίνεται εφάπαξ. Σε πολλές υπηρεσίες το ωράριο είναι σπαστό.
Το γερμανικό μισθολόγιο ετοιμάζεται να προβάρει το ελληνικό Δημόσιο, με κάποιες παραλλαγές από τα μισθολόγια των άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Οχι ως προς το ύψος των μισθών αλλά ως προς την οργάνωση του συστήματος αμοιβών με βάση την απόδοση των υπαλλήλων.
Το γερμανικό μισθολόγιο είχε «πέσει» εξαρχής από την τρόικα στις συζητήσεις επί του μνημονίου και οι πιέσεις αναμένεται να ενταθούν στον νέο γύρο που αρχίζει αύριο. Οι αρχές αυτού του μισθολογίου, που ισχύει από το 1997, με κάποιες προσθήκες το 2002 και το 2005, είναι οι εξής:
- Η εξέλιξη και οι μισθοί των υπαλλήλων συναρτώνται με την απόδοση κατόπιν αξιολόγησης.
- Τα κλιμάκια είναι έξι και η ανέλιξη σε καθένα έχει διαφορετικό χρόνο ωρίμανσης.
- Για τους υπαλλήλους στα σώματα ασφαλείας, τις ένοπλες δυνάμεις, το δικαστικό σώμα και το
διπλωματικό, ισχύουν ειδικά μισθολόγια.
- Ειδικά επιδόματα προβλέπονται μόνον για τις ανώτατες βαθμίδες της διοίκησης και τους ελεγκτικούς μηχανισμούς (εφορίες, τελωνεία, ανεξάρτητες αρχές).
Στη διαδικασία αξιολόγησης κάθε υπαλλήλου υπάρχουν έξι κατηγορίες κριτηρίων, με διαφορετική βαρύτητα.
1. Η απόδοση στην εργασία.
2. Η συμπεριφορά.
3. Η αμεσότητα στην επεξεργασία και εκτέλεση των αποφάσεων.
4. Οι επικοινωνιακές δυνατότητες.
5. Η δημιουργία προτύπου, εάν δηλαδή είναι αποδεκτός από τους συναδέλφους του και την ιεραρχία.
6. Η εν γένει συμπεριφορά του προς την υπηρεσία και τους πολίτες.
Η αξιολόγηση γίνεται από τη διεύθυνση κάθε υπηρεσίας και, στην περίπτωση που αξιολογηθεί αρνητικά, ο υπάλληλος μένει στάσιμος στην ιεραρχική και τη μισθολογική εξέλιξη. Για τους επιμελείς αντιθέτως προβλέπεται ταχύτερη εξέλιξη. Οι ώρες εργασίας είναι 38,5 την εβδομάδα, ωστόσο το Δημόσιο μπορεί να ζητήσει επιπλέον 5 ώρες χωρίς αμοιβή. Στην περίπτωση που προκύψει ανάγκη υπερωριακής απασχόλησης, και αυτή δεν αμείβεται αλλά δίνεται ως αντάλλαγμα ρεπό. Για κάθε υπηρεσία προβλέπονται μετρήσιμοι στόχοι και όταν υπερκαλύπτονται δίνεται εφάπαξ μπόνους αναλόγως του μισθολογικού κλιμακίου κάθε υπαλλήλου.
Με αυτό το μοντέλο εκτιμάται ότι η μείωση της μισθολογικής δαπάνης είναι από 5 έως και 10%. Η μισθολογική σχέση από το χαμηλότερο μέχρι το υψηλότερο κλιμάκιο κάθε κατηγορίας είναι περίπου 1 προς 4. Επίσης υπάρχουν ειδικές προβλέψεις για το ύψος του επιδόματος αδείας, που αρχίζει από το 80% του μισθού για τα χαμηλά μισθολογικά κλιμάκια και υποχωρεί στο 60% στα υψηλότερα.
Η ειδοποιός διαφορά είναι στο ύψος των μισθών, ονομαστικών και πραγματικών. Στο γερμανικό μισθολόγιο έχουν ενσωματωθεί τα επιδόματα που υπήρχαν προ του 1997 και ο εισαγωγικός μισθός (1.290 ευρώ) είναι σχεδόν διπλάσιος από τον εισαγωγικό μισθό στο ελληνικό Δημόσιο (711 ευρώ για την κατηγορία υποχρεωτικής εκπαίδευσης).
Το περιθώριο που είχε τεθεί αρχικά για την κατάρτιση και ψήφιση του μισθολογίου λήγει τον Ιούνιο, ωστόσο υπάρχουν δύο κρίσιμα ζητήματα: Η δαπάνη μισθοδοσίας τον πρώτο μήνα του 2011 κινήθηκε στα περυσινά επίπεδα, ενώ και στις διαδικασίες συλλογής και επεξεργασίας των μισθολογικών στοιχείων διαπιστώνονται καθυστερήσεις και προβλήματα.
Επιδίωξη της κυβέρνησης είναι το μισθολόγιο να συνδυαστεί με την αναδιάρθρωση της δημόσιας διοίκησης που σχεδιάζει το υπουργείο Εσωτερικών, δηλαδή να ισχύσει το 2012. Ο Γ. Ραγκούσης θέλει να έχει τις προτάσεις του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, που ανέλαβε τη χαρτογράφηση (θέσεων, δεξιοτήτων, ειδικοτήτων) και να προχωρήσει μεθοδικά στον νέο Καλλικράτη. Από την άλλη, οι πιέσεις που δέχεται το υπουργείο Οικονομικών δεν αποκλείεται να οδηγήσουν στην επίσπευση του μισθολογίου και να ακολουθήσει η αναδιάρθρωση. Γι' αυτό και έχει ζητηθεί από τον Γ. Παπακωνσταντίνου η ολοκλήρωση των οικονομικών μελετών έως τα τέλη Φεβρουαρίου.
Από τα στοιχεία της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών που δόθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα στην μεικτή επιτροπή των υπουργείων Οικονομικών και Εσωτερικών, υπό τον προϊστάμενο της αρχής, Κ. Παύλου, επιβεβαιώνεται η γενική εκτίμηση ότι κάθε υπηρεσία έχει διαφορετική μισθολογική πολιτική. Μέχρι τώρα έχει πιστοποιηθεί η μισθοδοσία περίπου 560.000 υπαλλήλων από το σύνολο των 770.000 και έχουν ενταχθεί στο σύστημα της αρχής περίπου 270.000. Εχουν εγγραφεί 22.645 φορείς και έχουν πιστοποιηθεί περίπου οι μισοί.
Τις επόμενες μέρες θα εισαχθούν και οι μισθοδοσίες των ΟΤΑ και κατόπιν έχουν σειρά οι ΔΕΚΟ. Η συνολική εικόνα της διοίκησης, της διαστρωμάτωσης των υπαλλήλων και των μισθολογικών ταχυτήτων, πρέπει να ολοκληρωθεί έως το τέλος Φεβρουαρίου.
Αμέσως μετά, η κυβέρνηση περιμένει τις εκθέσεις των εταιρειών ΗΑΥ Group και ICAP Hellas, για τις στρεβλώσεις του ισχύοντος μισθολογίου, τη δυναμική της απασχόλησης στο Δημόσιο και τα μισθολόγια των άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Για τους οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, τους δήμους και τις περιφέρειες, θα ακολουθήσει νέα μελέτη, υπό την αιγίδα της γραμματείας των ΔΕΚΟ. Η αρμόδια επιτροπή πάντως ήδη εξετάζει τις βασικές παραμέτρους των άλλων ευρωπαϊκών συστημάτων.
Από τα σενάρια που εξετάζονται το επικρατέστερο είναι να ενσωματωθεί ένα επίδομα εξομάλυνσης ύψους 140 ευρώ και ο εισαγωγικός μισθός να διαμορφωθεί τότε για κάθε κατηγορία ως εξής: 856 ευρώ για την κατηγορία υποχρεωτικής εκπαίδευσης, 975 ευρώ για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, 1.080 ευρώ για την τεχνολογική και 1.130 για την κατηγορία πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Τα κλιμάκια στο ισχύον μισθολόγιο είναι 18 για κάθε κατηγορία και η εξέλιξη αυτόματη. Υπάρχει και άλλη μία σημαντική διαφορά, που αφορά την ασφαλιστική συμμετοχή. Στη Γερμανία οι μόνιμοι υπάλληλοι δεν έχουν εισφορές, ενώ αντιθέτως στην Ελλάδα αυτές είναι αρκετά υψηλές.
Πάντως από την πλευρά της ΑΔΕΔΥ, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος, Σπ. Παπασπύρος, ως βάση για το νέο μισθολόγιο πρέπει να τεθεί το ποσόν των 1.200 ευρώ μεικτών, ειδάλλως θα προκύψουν και νέες απώλειες, ενώ ήδη οι υπάλληλοι μετρούν μείωση του πραγματικού τους εισοδήματος από 20 έως 25%.
Κοντά στο γερμανικό μισθολόγιο είναι και το αυστριακό, με 7 μισθολογικές κλίμακες αλλά 19 μισθολογικά κλιμάκια για κάθε κατηγορία. Επιμέρους στοιχεία εξετάζονται και από τα μισθολόγια της Ιταλίας, της Γαλλίας και της Ισπανίας.
Και το ισπανικό μισθολόγιο βασίζεται στη σύνδεση παραγωγικότητας-μισθού, ωστόσο οι αυτόνομες περιφέρειες έχουν περιθώρια διαφοροποίησης. Ως προς τη βασική του αρχή προβλέπει την αυτόματη εξέλιξη των υπαλλήλων ανά τριετία. Υπάρχει παράλληλα η διαδικασία της εσωτερικής αξιολόγησης, που επιτρέπει την ταχύτερη εξέλιξη των υπαλλήλων που κρίνονται παραγωγικοί. Στον βασικό μισθό προβλέπεται συμπληρωματική αμοιβή, που προσδιορίζεται από τη θέση εργασίας, παρέχεται ανάλογα με την απόδοση κάθε υπηρεσίας και δίνεται εφάπαξ. Σε πολλές υπηρεσίες το ωράριο είναι σπαστό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου