Την εκτίμηση ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν θα εγκρίνει τη συνένωση των δύο μεγάλων αεροπορικών εταιρειών της χώρας μας διατυπώνουν αξιωματούχοι των Βρυξελλών, σύμφωνα με ανταποκρίσεις από τις Βρυξέλλες.
Το πρακτορείο Reuters επικαλείται τρεις πηγές σύμφωνα με τις οποίες η Aegean και η Olympic Air (OA) έχουν προτείνει ανισταθμιστικά μέτρα στην Κομισιόν προκειμένου η τελευταία να εγκρίνει τη συγχώνευση, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν φαίνεται πιθανό να συμβεί.
Η Ευρ. Επιτροπή έχει ήδη αφήσει να εννοηθεί, δια του αρμόδιου επιτρόπου Χοακείν Αλμούνια, ότι η έγκριση της συγχώνευση μπορεί να προσκρούσει στο κοινοτικό δίκαιο περί προστασίας του ανταγωνισμού. Μια τυχόν συγχώνευση μεταξύ των δύο εταιρειών θα δημιουργήσει έναν αερομεταφορέα που θα ελέγχει σχεδόν το 100% της κίνησης εσωτερικού στη χώρα μας.
Φαίνεται πως η Aegean - OAπρότειναν να αφήσουν κάποιες χρονοθυρίδες προσαπογείωσης (slots) από ορισμένα αεροδρόμια ως αντάλλαγμα για την έγκριση της συγχώνευσης, ωστόσο η Κομισιόν δεν δείχνει να εμφανίζεται ικανοποιημένη και στις 26 Ιανουαρίου, την ερχόμενη εβδομάδα δηλαδή,
αναμένεται να ανακοινώσει πως δεν θα... ευλογήσει το γάμο μεταξύ των δύο εταιρειών.
Οπως όλα δείχνουν, η Κομισιόν αναμένεται να βασιστεί στην αρνητική απόφαση που είχε εκδώσει προ ετών όταν η ιρλανδική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair είχε επιδιώξει τη συγχώνευσή της με την -επίσης ιρλανδική- Aer Lingus.
Από τον πόλεμο χαρακωμάτων στους... αρραβώνες
Το 2009 ήταν μια χρονιά που από εμπορικής πλευράς τουλάχιστον ανήκε αποκλειστικά στην Aegean, καθώς η τότε κρατική Ολυμπιακή όδευε προς εκκαθάριση και η Marfin Investment Group (MIG) ετοίμαζε την Olympic Air, οι πρώτες πτήσεις της οποίας ξεκίνησαν τον Οκτώβριο του ίδιου έτους.
Μαζί ξεκίνησε και μια σκληρή κόντρα με τον Ανδ. Βγενόπουλο, ισχυρό άνδρα της ΜIG, να εξαπολύει μύδρους κατά της Aegean αλλά και κατά πολιτικών στελεχών αρχικά με αφορμή την παρουσία της εταιρείας στη γραμμή της Κωνσταντινούπολης και ακολούθως με το διαγωνισμο για τις άγονες γραμμές. Τα... σκάγια του Ανδ. Βγενόπουλου είχαν πάρει την Ντόρα Μπακογιάννη από την κυβέρνηση της Ν.Δ. και τους Δ. Ρέππα και Ν. Σηφουνάκη από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Παράλληλα οι δύο εταιρείες επιδόθηκαν σε ένα σκληρό αγώνα εμπορικής πολιτικής με χαμηλές τιμές εισιτηρίων προκειμένου η μία να αποδυναμώσει όσο το δυνατόν περισσότερο την άλλη.
Ωστόσο γρήγορα φάνηκε πως αυτός ο ανελέητος πόλεμος δεν θα είχε νικητές και (σ.σ. ενδεχομένως απρόθυμα στην αρχή) ξεκίνησε ένας κύκλος... ειρηνευτικών συνομιλιών που κατέληξαν σε κατ' αρχήν συμφωνία για τη συγχώνευση των δύο εταιρειών. Η σχετική ανακοίνωση δόθηκε στη δημοσιότητα το Φεβρουάριο του 2010 και δια γυμνού οφθαλμού ήταν σαφές πως η εταιρεία που θα δημιουργείτο από τη συγκεκριμένη συνένωση θα έλεγχε το 95% των δρομολογίων στο εσωτερικό της Ελλάδας.
Τόσο η Aegean όσο και η Olympic Air οχυρώθηκαν πίσω από το επιχείρημα σύμφωνα με το οποίο η συγχώνευση δεν θα δημιουργούσε μονοπώλιο στην αεροπορική αγορά, αφού οι δύο εταιρείες μαζί διακινούσαν το 1/3 των επιβατών από και προς τα ελληνικά αεροδρόμια. Προφανώς στη σχετική εξίσωση οι Aegean και ΟΑ υπολόγιζαν και την κίνηση εξωτερικού και με αυτή τη λογική ζήτησαν από τις υπηρεσίες Ανταγωνισμού της Ε.Ε. τη σχετική έγκριση, παρακάμπτοντας κατά κάποιον τρόπο την αντίστοιχη ελληνική Αρχή.
Αρχικά η Κομισιόν είχε αφήσει να εννοηθεί πως η απόφασή της επί της προτεινόμενης συγχώνευσης θα έβλεπε το φως της δημοσιότητας στα μέσα του φθινοπώρου που πέρασε. Ωστόσο, αντί μιας θετικής γνωμοδότησης οι κοινοτικοί αξιωματούχοι άρχισαν να μιλούν περί ανάγκης εξέτασης του θέματος σε βάθος βλέποντας μονοπωλιακές "σκιές" και για το λόγο αυτό ανέβαλαν την έκδοση απόφασης αρχικά για το Δεκέμβριο και, τελικά, για τις 26 Ιανουαρίου
Το πρακτορείο Reuters επικαλείται τρεις πηγές σύμφωνα με τις οποίες η Aegean και η Olympic Air (OA) έχουν προτείνει ανισταθμιστικά μέτρα στην Κομισιόν προκειμένου η τελευταία να εγκρίνει τη συγχώνευση, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν φαίνεται πιθανό να συμβεί.
Η Ευρ. Επιτροπή έχει ήδη αφήσει να εννοηθεί, δια του αρμόδιου επιτρόπου Χοακείν Αλμούνια, ότι η έγκριση της συγχώνευση μπορεί να προσκρούσει στο κοινοτικό δίκαιο περί προστασίας του ανταγωνισμού. Μια τυχόν συγχώνευση μεταξύ των δύο εταιρειών θα δημιουργήσει έναν αερομεταφορέα που θα ελέγχει σχεδόν το 100% της κίνησης εσωτερικού στη χώρα μας.
Φαίνεται πως η Aegean - OAπρότειναν να αφήσουν κάποιες χρονοθυρίδες προσαπογείωσης (slots) από ορισμένα αεροδρόμια ως αντάλλαγμα για την έγκριση της συγχώνευσης, ωστόσο η Κομισιόν δεν δείχνει να εμφανίζεται ικανοποιημένη και στις 26 Ιανουαρίου, την ερχόμενη εβδομάδα δηλαδή,
αναμένεται να ανακοινώσει πως δεν θα... ευλογήσει το γάμο μεταξύ των δύο εταιρειών.
Οπως όλα δείχνουν, η Κομισιόν αναμένεται να βασιστεί στην αρνητική απόφαση που είχε εκδώσει προ ετών όταν η ιρλανδική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair είχε επιδιώξει τη συγχώνευσή της με την -επίσης ιρλανδική- Aer Lingus.
Από τον πόλεμο χαρακωμάτων στους... αρραβώνες
Το 2009 ήταν μια χρονιά που από εμπορικής πλευράς τουλάχιστον ανήκε αποκλειστικά στην Aegean, καθώς η τότε κρατική Ολυμπιακή όδευε προς εκκαθάριση και η Marfin Investment Group (MIG) ετοίμαζε την Olympic Air, οι πρώτες πτήσεις της οποίας ξεκίνησαν τον Οκτώβριο του ίδιου έτους.
Μαζί ξεκίνησε και μια σκληρή κόντρα με τον Ανδ. Βγενόπουλο, ισχυρό άνδρα της ΜIG, να εξαπολύει μύδρους κατά της Aegean αλλά και κατά πολιτικών στελεχών αρχικά με αφορμή την παρουσία της εταιρείας στη γραμμή της Κωνσταντινούπολης και ακολούθως με το διαγωνισμο για τις άγονες γραμμές. Τα... σκάγια του Ανδ. Βγενόπουλου είχαν πάρει την Ντόρα Μπακογιάννη από την κυβέρνηση της Ν.Δ. και τους Δ. Ρέππα και Ν. Σηφουνάκη από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Παράλληλα οι δύο εταιρείες επιδόθηκαν σε ένα σκληρό αγώνα εμπορικής πολιτικής με χαμηλές τιμές εισιτηρίων προκειμένου η μία να αποδυναμώσει όσο το δυνατόν περισσότερο την άλλη.
Ωστόσο γρήγορα φάνηκε πως αυτός ο ανελέητος πόλεμος δεν θα είχε νικητές και (σ.σ. ενδεχομένως απρόθυμα στην αρχή) ξεκίνησε ένας κύκλος... ειρηνευτικών συνομιλιών που κατέληξαν σε κατ' αρχήν συμφωνία για τη συγχώνευση των δύο εταιρειών. Η σχετική ανακοίνωση δόθηκε στη δημοσιότητα το Φεβρουάριο του 2010 και δια γυμνού οφθαλμού ήταν σαφές πως η εταιρεία που θα δημιουργείτο από τη συγκεκριμένη συνένωση θα έλεγχε το 95% των δρομολογίων στο εσωτερικό της Ελλάδας.
Τόσο η Aegean όσο και η Olympic Air οχυρώθηκαν πίσω από το επιχείρημα σύμφωνα με το οποίο η συγχώνευση δεν θα δημιουργούσε μονοπώλιο στην αεροπορική αγορά, αφού οι δύο εταιρείες μαζί διακινούσαν το 1/3 των επιβατών από και προς τα ελληνικά αεροδρόμια. Προφανώς στη σχετική εξίσωση οι Aegean και ΟΑ υπολόγιζαν και την κίνηση εξωτερικού και με αυτή τη λογική ζήτησαν από τις υπηρεσίες Ανταγωνισμού της Ε.Ε. τη σχετική έγκριση, παρακάμπτοντας κατά κάποιον τρόπο την αντίστοιχη ελληνική Αρχή.
Αρχικά η Κομισιόν είχε αφήσει να εννοηθεί πως η απόφασή της επί της προτεινόμενης συγχώνευσης θα έβλεπε το φως της δημοσιότητας στα μέσα του φθινοπώρου που πέρασε. Ωστόσο, αντί μιας θετικής γνωμοδότησης οι κοινοτικοί αξιωματούχοι άρχισαν να μιλούν περί ανάγκης εξέτασης του θέματος σε βάθος βλέποντας μονοπωλιακές "σκιές" και για το λόγο αυτό ανέβαλαν την έκδοση απόφασης αρχικά για το Δεκέμβριο και, τελικά, για τις 26 Ιανουαρίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου