www.kryfokamari.blogspot.com

Πέμπτη 24 Μαΐου 2012

Για καλά διαβασμένους τα θέματα των Πανελλαδικών εξετάσεων


Περισσότερο απαιτητικά από κάθε άλλη χρονιά με ερωτήματα που επιδέχονται διαφορετικές απαντήσεις ήταν τα θέματα που εκλήθησαν να διαχειριστούν οι υποψήφιοι. Για καλά διαβασμένους και τα ερωτήματα σε Μαθηματικά, Φυσική, Ιστορία

 Σε κατάσταση νευρικής κρίσης βγήκαν χθες από τα εξεταστικά κέντρα όλοι οι υποψήφιοι, αλλά οι μαθητές που διαγωνίστηκαν στη Βιολογία χρειάστηκαν και... ηρεμιστικά.

Ακόμη και οι καθηγητές δυσκολεύτηκαν ν΄ απαντήσουν τα προχθεσινά θέματα της Βιολογίας, στα οποία εξετάστηκαν οι υποψήφιοι, καθώς ήταν περισσότερο δύσκολα από κάθε άλλη χρονιά και είχαν ερωτήματα που επιδέχονται διαφορετικής ερμηνείας των δεδομένων, με αποτέλεσμα τώρα οι βιολόγοι να ζητούν σαφείς οδηγίες για τη βαθμολόγηση.

Και στα υπόλοιπα μαθήματα όμως οι υποψήφιοι «γονάτισαν» για να καταφέρουν να δώσουν τις
απαντήσεις, διότι τα θέματα ήταν αυξημένης δυσκολίας.

Στην Ιστορία τα παιδιά έδωσαν μάχη με τον χρόνο προκειμένου ν΄ απαντήσουν σε όλες τις ερωτήσεις. Στα μαθηματικά η δυσκολία άρχιζε ήδη από το δεύτερο ζήτημα και όλα τα ερωτήματα ήταν για απαιτητικούς λύτες.

Ανάλογη ήταν η εικόνα και στη Φυσική, όπου οι μαθητές έπρεπε να έχουν απομνημονεύσει ακόμη και τις λεπτομέρειες από το σχολικό βιβλίο. Οι εκπαιδευτικοί εκτιμούν ότι και στα τέσσερα μαθήματα οι επιδόσεις των υποψηφίων θα είναι χαμηλές, ενώ στη Βιολογία το άριστα θα είναι άπιαστο όνειρο ακόμη και για τους «τέλειους» μαθητές.

Οπως τονίζει στο «Εθνος» η βιολόγος στα φροντιστήρια «Πουκαμισάς» Νότα Λαζαράκη, τα θέματα ήταν περισσότερο απαιτητικά από κάθε χρονιά και με επιστημονικές ασάφειες. Στο δ1 η γραφική παράσταση είναι δυσερμήνευτη, γεγονός που οδηγεί τους βιολόγους σε διαφορετικές εκτιμήσεις.

Η Πανελλήνια Ενωση Βιολόγων μάλιστα αναφέρει ότι χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή κατά τη βαθμολόγηση αυτού του θέματος, ώστε να αξιολογηθεί συνολικά κάθε απάντηση ως προς την επαρκή ανάλυση του φαινομένου και τις αντίστοιχες ποσοτικές μεταβολές οξυγόνου και αποικοδομητών, καθώς δεν ορίζονται από το διάγραμμα ούτε οι αρχικές τιμές ούτε η απόσταση. Συνεπώς δεν στοιχειοθετείται μονοσήμαντη απάντηση.

Τι λέει η Ενωση Βιολόγων
 Σύμφωνα με την Πανελλήνια Ενωση Βιολόγων, τα θέματα «είχαν διαβαθμισμένη δυσκολία. Αναζητούσαν σε ικανό βαθμό την κριτική προσέγγιση και τη σφαιρική γνώση των φαινομένων, γεγονός θετικό. Παράλληλα όμως, υπάρχουν ερωτήματα που επιδέχονται διαφορετικής ερμηνείας των δεδομένων με τον τρόπο που αυτά παρουσιάζονται.

Το προηγούμενο απαιτεί την κατάλληλη στάση κατά τη βαθμολόγηση των γραπτών. Οταν αναζητείται η ανάδειξη της κριτικής σκέψης των υποψηφίων, θα πρέπει, αφενός η διατύπωση των θεμάτων να είναι διδακτικά αξιόπιστη και προσεγμένη και αφετέρου η αξιολόγηση να δέχεται ισότιμα κάθε τεκμηριωμένη ερμηνεία των δεδομένων και όχι να εξαντλείται στην τυπική παράθεση αποσπασμάτων του σχολικού βιβλίου.

Επίσης, προϋποθέτει έναν ανάλογο τρόπο διδασκαλίας των αντικειμένων. Θεωρούμε ότι η παροχή σαφέστερων οδηγιών από την ΚΕΕ θα συμβάλει σημαντικά στην αντικειμενικότητα της βαθμολόγησης, καθώς και πάλι οι παρεχόμενες οδηγίες δεν είναι επαρκείς».

Αυξημένων απαιτήσεων τα ζητήματα
Γρίφος τα Μαθηματικά, απαιτητική η Φυσική

«Τα θέματα σε Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας», όπως λέει ο μαθηματικός κ. Χρήστος Καλύβας και η δυσκολία τους άρχιζε από το 2ο κιόλας θέμα, ενώ το 4ο ήταν πολύ απαιτητικό ζήτημα.

Σύμφωνα με τη Μαθηματική εταιρεία τα θέματα χαρακτηρίζονται μεγαλύτερου βαθμού δυσκολίας από τα αντίστοιχα περσινά και καλύπτουν όλη την ύλη, ενώ υπάρχει κλιμάκωση ως προς τη δυσκολία.

Η επιτυχής αντιμετώπιση των θεμάτων απαιτεί κριτική σκέψη, πολύ καλή προετοιμασία και δυνατότητα συνδυασμού γνώσεων από διαφορετικά κεφάλαια.

Στο θέμα Γ, καλύπτεται μεγάλο μέρος του Κεφαλαίου των Πιθανοτήτων. Η επιτυχής αντιμετώπιση προϋποθέτει πολύ καλή γνώση των εννοιών και αυξημένη προσοχή. Το θέμα Δ συνδυάζει όλα τα κεφάλαια της διδακτέας ύλης. Θεωρείται αυξημένων απαιτήσεων.

ΦΥΣΙΚΗ: Οπως υπογραμμίζει ο φυσικός κ. Διονύσης Συνοδινός, τα θέματα της φυσικής ήταν πολύ απαιτητικά και ήθελαν πολλές μαθηματικές πράξεις. Ιδιαίτερα στο Α΄ ζήτημα δόθηκε σημασία ακόμη και στην απομνημόνευση λεπτομερειών του σχολικού βιβλίου.

Η Ενωση Ελλήνων Φυσικών τονίζει ότι έχουν υψηλό επίπεδο δυσκολίας και αναντίστοιχο των επιπέδων δυσκολίας των άλλων μαθημάτων γενικής παιδείας, με αποτέλεσμα να υποβαθμίζεται η αντικειμενικότητα του συστήματος, αφού δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν «επί ίσοις όροις» από τους μαθητές όλων των Κατευθύνσεων και στερούν τους άριστους βαθμούς από όσους μαθητές επέλεξαν το μάθημα.

Ιστορία Γενικής Παιδείας
Οριακό το τρίωρο για να απαντηθούν όλες οι ερωτήσεις

Οπως τονίζει ο φιλόλογος Δημήτρης Μαλέσης, η διατύπωση των θεμάτων ήταν καλή, αλλά οι απαντήσεις απαιτούσαν πολύ χρόνο με αποτέλεσμα το τρίωρο να είναι οριακό, ενώ τα ζητήματα στη Β΄ομάδα ήθελαν ανάλυση και των ιστορικών πηγών.

Σύμφωνα με την Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων τα θέματα των εξετάσεων της Ιστορίας Γενικής Παιδείας είναι διατυπωμένα με σαφήνεια, παρουσιάζουν αυξημένο βαθμό δυσκολίας με ιδιαίτερη έμφαση στα μεταπολεμικά γεγονότα. Παρουσιάζουν δυσκολίες στο περιεχόμενό τους και περιορίζουν τη σκέψη του μαθητή, χωρίς να αφήνουν περιθώρια στον υποψήφιο για καλύτερη επεξεργασία του θέματος, κριτικά και δημιουργικά.

Στην Πρώτη Ομάδα, και ειδικά για το θέμα Α1, οι απαντήσεις βρίσκονται στις αντίστοιχες σελίδες του σχολικού εγχειριδίου: α. Συνθήκη Αγίου Στεφάνου, σελ. 63-65, β. Σύμφωνο Μολότοφ-Ρίμπεντροπ, σ. 113 και γ. Συνθήκη του Μάαστριχτ, σ. 156.

Στο θέμα Α2 οι προτάσεις β., δ. και ε. είναι σωστές και οι α., γ. είναι λανθασμένες.

Στο θέμα Β1 η απάντηση περιέχεται στη σελ. 30. Το θέμα Β2 είναι αυξημένης δυσκολίας και η απάντησή του βρίσκεται στη σελ. 79. Από τα θέματα της Δεύτερης Ομάδας, το Γ1 βασίζεται σε πληροφορίες που βρίσκονται στις σελ. 102 και 103 του βιβλίου. Οι πηγές επιλέγονται με πολιτικά και ιδεολογικά κριτήρια, με αποτέλεσμα οι πρόσθετες πληροφορίες, με σκοπό τη σύνθεση, να έχουν μια συγκεκριμένη διάσταση.

Το θέμα Δ1 βασίζεται σε ιστορικές πληροφορίες, που βρίσκονται στη σελ. 143, αλλά η επιλογή των κειμένων γίνεται από δευτερογενείς πηγές και η εξαγωγή των συμπερασμάτων έχει ιδεολογική απόχρωση, χωρίς να υπάρχει ισχυρή τεκμηρίωση από πρωτογενείς πηγές.

Δεν υπάρχουν σχόλια: