Αύξηση των απολύσεων, μείωση του ποσού των αποζημιώσεων, κατάργηση των κατώτατων αμοιβών για νέους και μακροχρόνια άνεργους, κατάργηση της μονομερούς προσφυγής στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ), περαιτέρω προώθηση της μερικής απασχόλησης και μείωση της αμοιβής των υπερωριών είναι οι ανατροπές- φωτιά που έρχονται στον εργασιακό χώρο. Πρόκειται για την πλήρη ανατροπή του μοντέλου εργασιακών σχέσεων που ίσχυσε μετά τη μεταπολίτευση, με κοσμογονικές αλλαγές στο νομικό πλαίσιο των συμβάσεων, των απολύσεων και των κατώτατων αμοιβών.
Στις 31 Μαΐου, σύμφωνα με χτεσινή επιστολή του υπουργού Εργασίας κ. Α. Λοβέρδου προς τους κοινωνικούς εταίρους, θα αρχίσουν οι διαβουλεύσεις για την προετοιμασία της αναθεώρησης των διαπραγματεύσεων των μισθών στον ιδιωτικό τομέα και των συμβατικών ρυθμίσεων. Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει πως μέχρι τον Δεκέμβριο του 2010 θα πρέπει να έχουν ρυθμιστεί
σημαντικά ζητήματα που αφορούν την αναθεώρηση της νομοθεσίας για την προστασία της απασχόλησης.
Οπως προβλέπεται στο μνημόνιο, με Προεδρικά Διατάγματα που εκδίδονται ύστερα από πρόταση των υπουργών Οικονομικών και Εργασίας- Κοινωνικής Ασφάλισης, έπειτα από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Κοινοτικού Δικαίου, ρυθμίζονται θέματα που αφορούν:
Τη διαδικασία προσφυγής στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας.
Την αύξηση στο 4% του ορίου, στις περιπτώσεις ομαδικών απολύσεων.
Τον καθορισμό του ύψους και του τρόπου καταβολής της αποζημίωσης στον απολυόμενο. Τον καθορισμό των όρων απασχόλησης και το κατώτατο ημερομίσθιο των νέων ηλικίας κάτω των 25 ετών που εισέρχονται στην αγορά εργασίας για πρώτη φορά.
Τον καθορισμό των εν γένει όρων απασχόλησης και ασφάλισης των απασχολουμένων σε συμβάσεις μαθητείας, η διάρκεια των οποίων δεν μπορεί να είναι ανώτερη του έτους.
Τον καθορισμό της ανώτατης διάρκειας των συμβάσεων ορισμένου χρόνου.
Σε έξι μηνιαίες δόσεις
Θα πρέπει να τονιστεί ότι η σοβαρότερη αλλαγή αφορά την πρόταση για μείωση του ποσού των αποζημιώσεων στις περιπτώσεις απόλυσης. Η πρόταση έγινε από την τρόικα, ενώ με αυτή συμφωνούν και οι εργοδοτικές οργανώσεις. Εφόσον αποφασιστεί, η μείωση θα αφορά τους υπαλλήλους οι οποίοι λαμβάνουν υψηλότερες αποζημιώσεις από τους εργατοτεχνίτες. Η μείωση ενδέχεται να φθάσει και το 40% των υφιστάμενων ποσών, ενώ ήδη αποφασισμένο είναι, εφεξής, η αποζημίωση να χορηγείται σε έξι μηνιαίες δόσεις. Το γεγονός αυτό θα στερήσει ένα σημαντικό ποσό εισοδήματος σε όσους χάσουν την εργασία τους.
Εξάλλου, η κατάργηση των κατώτατων αμοιβών για τους νέους και τους μακροχρόνια ανέργους, και η θέσπιση ενός χαμηλότερου μισθού για ορισμένες κατηγορίες εργαζομένων ουσιαστικά αποτελούν την αρχή για τη σταδιακή αμφισβήτηση και των υπόλοιπων συμβάσεων και για την περαιτέρω συμπίεση των αμοιβών προς τα κάτω. Μάλιστα, εφόσον το μέτρο αυτό συνδυαστεί με την κατάργηση του δικαιώματος των συνδικάτων για μονομερή προσφυγή στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας, γίνεται ατελέσφορη η τελική σύναψη οποιασδήποτε σύμβασης, γεγονός πoυ θα οδηγήσει στην πλήρη ατονία του θεσμού. Σημειώνεται ότι με πρόσφατη νομοθετική παρέμβαση [άρθρο 5, παρ. 6 του Ν. 3842/2010 που ισχύει από 23-4-2010 (ΦΕΚ 58 τ. Α΄)], σε περίπτωση απόλυσης ο φόρος στην αποζημίωση υπολογίζεται με βάση την παρακάτω κλίμακα: Εως τα 60.000 ευρώ, 0 Από 60.001 έως 100.000 ευρώ, 10% Από 100.001 έως 150.000 ευρώ, 20% Από 150.001 ευρώ και άνω, 30%.
Ο φόρος παρακρατείται κατά την πληρωμή της αποζημίωσης στον δικαιούχο. Οι διατάξεις αυτής της περίπτωσης εφαρμόζονται αναλόγως και για κάθε εφάπαξ αποζημίωση που παρέχεται από οποιονδήποτε φορέα και για οποιονδήποτε λόγο διακοπής της σχέσης εργασίας ή άλλης σύμβασης η οποία συνδέει τον φορέα με τον δικαιούχο της αποζημίωσης. Αν το ποσό που καταβάλλεται στον δικαιούχο της αποζημίωσης υπερβαίνει εκείνο που πρέπει να καταβληθεί σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, το συνολικό ποσό της αποζημίωσης που καταβάλλεται, φορολογείται σύμφωνα με την παραπάνω κλίμακα.
Οι αμοιβές για υπερωρίες
Ακόμη, η μείωση της αμοιβής των υπερωριών θα επιφέρει ένα επιπλέον πλήγμα στο εισόδημα των εργαζομένων, ενώ ταυτοχρόνως θα οδηγήσει στην περαιτέρω αύξηση της ανεργίας, καθώς οι επιχειρήσεις θα καλύπτουν όλες τις ανάγκες τους απασχολώντας υπερωριακά το ήδη υπάρχον προσωπικό. Καθιστά ασύμφορη οποιαδήποτε νέα πρόσληψη και ταυτοχρόνως μειώνει τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων. Επίσης εκτιμάται ότι η αύξηση του ορίου των ομαδικών απολύσεων θα έχει μικρή επίπτωση, καθώς στην Ελλάδα οι περισσότερες επιχειρήσεις απασχολούν κάτω από 20 άτομα και σε αυτές το ποσοστό των απολύσεων είναι ήδη υψηλό (πέντε απολύσεις κάθε μήνα).
Η ΓΣΕΕ, που απορρίπτει κατηγορηματικά το προωθούμενο πακέτο, σημειώνει ότι τα προωθούμενα μέτρα θα επιφέρουν έκρηξη της πραγματικής ανεργίας στο 20%. Προβλέπει, δε, πως τα μέτρα θα έχουν σημαντικές επιπτώσεις και στα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων, καθώς οι μειώσεις στις αποδοχές των νέων καθώς και η μικρότερη αμοιβή σημαίνουν λιγότερες εισφορές για τα ασφαλιστικά ταμεία.
Η σημαντικότερη αλλαγή αφορά τη μείωση του ποσού των αποζημιώσεων στις περιπτώσεις απόλυσης, η οποία ενδέχεται να φθάσει ακόμη και το 40% των υφιστάμενων ποσών
Η κρίση προωθεί την «ευέλικτη» εργασία
Πολλαπλές επιδράσεις στο πεδίο της απασχόλησης και των εργασιακών σχέσεων στην Ευρώπη προκαλεί η εκτεταμένη κρίση, σύμφωνα με μελέτη του ΙΝΕ- ΓΣΕΕ.
Σε αυτές περιλαμβάνονται και παρεμβάσεις για τον κατώτατο μισθό, όπως και πιέσεις και συστάσεις για συγκράτηση των μισθολογικών αυξήσεων.
Οπως καταγράφει η μελέτη, η προώθηση της ευελιξίας της εργασίας επιχειρείται με ένα πλαίσιο μέτρων που αναζητεί με αμφιλεγόμενους όρους την ασφάλεια των εργαζομένων (flexicurity), με στόχο την εξισορρόπηση των αρνητικών συνεπειών της ανάπτυξης των ευέλικτων μορφών απασχόλησης και της απελευθέρωσης των απολύσεων.
Στη Γαλλία το πλαίσιο για την εθνική εκδοχή της flexicurity εκδηλώνεται με ρυθμίσεις όπως η «φιλική» διακοπή της εργασιακής σχέσης, η αύξηση της δοκιμαστικής περιόδου και η εισαγωγή των συμβάσεων έργου σε ορισμένες κατηγορίες του εργατικού δυναμικού (μηχανικοί, στελέχη).
Στην Ολλανδία δημιουργείται ειδικό ταμείο υποχρεωτικής κατάρτισης, με πόρους που αντιστοιχούν σε τμήμα των αποζημιώσεων για απολύσεις που δεν καταβάλλεται άμεσα στους απολυμένους, με απώτερο στόχο την επανένταξη των ανέργων στην αγορά εργασίας και την παράλληλη διευκόλυνση των επιχειρήσεων σε ό,τι αφορά το κόστος της απόλυσης.
Η ανάπτυξη του θεσμού της ενοικίασης των εργαζομένων μέσω γραφείων προσωρινής απασχόλησης εκδηλώνεται σε βαθμό που στη Γερμανία η συγκεκριμένη πρακτική να αφορά στο 7,5% της μισθωτής απασχόλησης. Την ίδια στιγμή επιχειρείται η εισαγωγή του θεσμού στον δημόσιο τομέα (π.χ. στην Ισπανία), ενώ η προσπάθεια άρσης των περιορισμών προσφυγής στα γραφεία δανεισμού συγκεντρώνει έντονες αντιδράσεις από τα συνδικάτα (π.χ. στο Βέλγιο).
tanea
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου